سیستمهای حمل و نقل اصلی (نقاله ها، جرثقیل ها و وسائط نقلیه صنعتی)

فعالیت های حمل و نقل می تواند بر حسب انواع سیستم های حمل و نقل طبقه بندی شوند. که گاهی اوقات در تصور وضعیت های تولید و حل مسائل مفید می باشند.

تعریف کلمهٔ سیستم :
(طبقه بندی روشهای حمل و نقل بر طبق برخی از ویژگی های موقعیتی که در محل وقوع مسایل حمل و نقل مفید واقع میشوند.) سیستم های حمل و نقل علاوه بر گوناگونی ،ساختارشان در عملیات بکار رفته نیز تنوع دارند و حتی کارخانجات مختلف در یک صنعت مشابه جهت اهداف مشابه ممکن است از سیستم های مختلفی استفاده نمایند.

سیستم ها میتوانند در کل کارخانه و یا به صورت جزئی از سیستم کل حمل و نقل مواد مورد استفاده قرار گیرند.

سیستم های اصلی حمل و نقل

این سیستم ها به شرح زیر تعریف میشوند.

-۱ سیستم های بر پایه تجهیزات:
این سیستم ها عموماً بر حسب سه گروه تجهیزات اصلی شامل نقاله ها جرثقیلها و وسائط نقلیه صنعتی توصیف می شوند.هر یک از این گروه ها برای موقعیت های معینی از وسایل حمل و نقل کاربرد دارند.
سیستم های بر مبنای تجهيزات اکثراً به صورت ذیل طبقه بندی گردیده اند:

 

الف – سیستمهای بارکش صنعتی:

بارکش های سکودار و بارکش های صفحات پایه دار یک سیستم را تشکیل میدهند. لیفتراکهای کوتاه مواد را بالا برده، انتقال داده و مواد بارگیری شده را پیاده میکند و در زمانی که لیفتراکهای ،کوتاه در ابتدا جهت حرکت دادن بکار میروند.
نوع بلند آن جهت انباشته سازی مانور و قراردهی و غیره استفاده میشوند.

-سیستم تراک چنگالدار و پالت مشابه سیستم های بارکش های سکودار و صفحات پایه دار هستند. بجز آنکه نوع چنگال دار آزادی کمتری را نسبت به نوع سکودار دارد و امکان استفاده از پالت ها را بجای صفحات پایه دار فراهم مینماید. بنابر این در فضای ردیف سازی، صرفه جویی به عمل می آید. پالت های دوطرفه توزیع بار گسترده تری را ممکن می سازند.
همچنین لیفت تراک چنگال دار میتواند معمولاً انباشته بلندتری را نسبت به لیفت تراک سکودار ایجاد نماید.

– سیستم تراکتور – تریلر جهت کشیدن مقادیر بزرگ مواد برای فواصل بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ متر اقتصادی است هزینه هر تن حمل و نقل مواد در این سیستم بسیار کم بوده و به گونه ایست که یک تراکتور میتواند تریلرهای بارگیری شدۀ زیادی را در هر بار جابجا نماید. بارگیری و تخلیه ممکن است بوسیلهٔ جرثقیلها ،بالابرها ،بالابرهای سکودار یا تراک چنگالدار و یا حتی توسط دست صورت گیرد.

 

ب – سیستمهای نقاله:

سیستمهای نقاله و نیز نقاله ها نسبت به سیستمهای حمل به صورت بار واحد قابلیت تطبیق با حرکت انباشته را بیشتر .دارند کاربرد وسائل کنترل سیستمهای برنامه ریزی و طرح استقرار دقیق اغلب میتواند زمان و نیروی انسانی مورد استفاده در حمل و نقل را کاهش دهد نقاله ها در هنگام بارگیری و تخلیه متناوب یا با زمان تغییر مکرر و همچنین استقرار پیچیده تسهیلات غیر اقتصادی میباشند.

 


لیست قیمت تسمه نقاله|قیمت لاستیک نوار نقاله


 

ج – سیستمهای بالاسری: جرثقیلها و تجهیزات تک ریلی در عملیاتی بکار میروند که فضای کاری و خصوصیات تولید استفاده از نقاله ها یا لیفتراکهای چنگالدار را میسر نمیسازد و فواصل و مسیرها بطور معقولانهای محدود میباشند سیستمهای بالاسری بطور ویژه ای در تولید قطعات و محصولات بزرگ و یا سنگین و یا تولید در مقادیر نسبتاً کم از قبیل موتورهای ،بزرگ توربینها خرپاهای ساختمانی قطعات ریختگی بزرگ ابزارهای ماشین هواپیما و غیره مفید میباشند.

 

 

مطالب مرتبط

فاصله بین تسمه نقاله و اولین رولیک
انواع تغذیه کننده های نوارنقاله/تغذیه موادروی تسمه نوارنقاله
دین انواع نقاله ها و قطعات

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا