کانوایر با شفت محرکه طولی

کانوایرها با شفت محرکه طولی از این جهت که آنها گسترده ترین تنوع انواع کانوایر های غلتکی را ارائه می دهند منحصر به فرد میباشند غلتکهای ،حامل توسط یک نوار اورتان مستقل متصل به قرقره قالب گیری شده پلاستیکی (استیل) از طریق یک شفت فولادی محرک به گردش در می آیند.
قرقره ها یک انطباق لغزشی روی محور دارند و کشش حاصل از نوارهای ،اورتان، اصطکاک کافی بین قرقره و شفت برای به حرکت در آوردن غلتک ها ایجاد میکند.برای افزایش نیروی محرک در محصولات سنگین تر یک تسمه کوتاه تر میتواند استفاده شود. برای نمونه اگر طول تسمه استاندارد  267mm 10.5in باشد یک تسمه 260mm 10.25in میتواند استفاده شود. تا اصطکاک افزایش یابد معمولاً نیروی محرکه حاصل از این سیستم محصولات با وزن Ib/ft 20 را حرکت میدهد. وقتی که نیروی محرک بیشتری لازم باشد. قرقره های خاردار باید به کار گرفته شوند. از این طرح فقط اگر هیچ تجمعی در این ناحیه از کانوایر رخ ندهد میتوان استفاده کرد.
اگر محصول در ناحیه قرقره های خاردار تجمع یابد یکی از دو موضوع رخ میدهد:
  1. تسمه های اورتانی کش آمده و قابلیت حرکت آنها از دست میرود.
  2. تسمه توسط قرقره سائیده میشود.
.

انواع کانوایر با شفت طولی


کانوایر یا تسمه نقاله با شفت محرکه طولی در فرم های مختلفی مانند مقاطع مستقیم قوسدار انشعابی و دروازه های مکانیزه در دسترس هستند.
مقاطع مستقیم در طول هایی که مضربی از فاصله مراکز غلتک آنها یعنی ،3 4 یا 6 اینچ است ساخته میشوند. همانند دیگر کانوایرهای غلتکی در این کانوایرها نیز از غلتک های متداول تر با قطر 1.9 اینچ استفاده میشود.
 برخی سازندگان کانوایر با شفت محرکه طولی را با غلتکهای با قطر 1.45 اینچ که در فواصل مركز 50mm 2in می باشند عرضه میکنند. این طرح در حمل محصولات کوچکتر بسیار مفیداست. غلتکهای 1.4 اینچی طول محدودی حدود 22 اینچ دارند زیرا وزن محصول موجب تغییر شکل زیاد غلتک میشود.
.

کانوایر و قرقره


زیر هر غلتک یک قرقره پلاستیکی قرار دارد که توسط تسمه اورتانی به غلتک متصل میشود. تسمه از جنس اورتانی گرد با قطر  4.7mm 3/16in مشابه تسمه لاستیکی است. تسمه گرد با قطر 6.3mm(1/4in) نیز برای کاربردهای سنگین با غلتکهای با قطر  55mm  23/16in در دسترس است. اما این ترکیب تسمه و قرقره زیاد رایج نیست.  زیرا ظرفیت انتقال قدرت قرقره با انطباق لغز شیروی شفت طولی محدود همانطور که شفت میچرخد تمایلی ذاتی در قرقره برای حرکت در طول شفت ایجاد میگردد.  این پدیده باعث کرنش و تغییر فرم غیر ضروری در تسمه ها میشود. برای پرهیز از این حرکت سازندگان از روش های متنوعی قرقره ها را کم و بیش در طول شفت ثابت میکنند استفاده میکند.
مثلاً میتوان از گیره های C شکل پلاستیکی و لوله های جدار نازک به عنوان فاصله اندازه بین قرقره ها استفاده کرد. هر دو کار خوب است اما هر یک معایبی دارد. گیره های C شکل باید در سمتی از قرقره قرار گیرد که حرکت کانوایر در جهت عکس آن باشد. یا اگر کانوایر دو جهته باشد. گیره باید در هر دو سمت قرقره قرار داده شود. تنها عیب لوله فاصله انداز زمان لازم اضافی برای دمونتاژ و مونتاژ مجدد شفت های طولی در تعمیرات است. قرار دادن لوله ها در جای صحیح میتواند خسته کننده و زمان بر باشد. خوشبختانه فقط وقتی که در تعمیرات لازم باشد شفت در آورده شود چنین وضعی رخ میدهد .
.

محل قرار گیری محرکه کانوایر با شفت طولی


محرکه کانوایر با شفت طولی میتواند در هر جایی در طول کانوایر قرار گیرد. واحد محرکه هرگز در قوس قرار نمی گیرد. زیرا شفت روی قوس نباید تحت بارهای جانبی قرار گیرد. این موضوع وقتی که منحنی ها را مورد بررسی قرار دهیم روشن خواهد شد. محرکه به طور عمودی زیر کانوایر آویزان شده و شامل موتور و یک سیستم کاهنده ساده است. که معمولاً از نوع زنجیر غلتکی و چرخ زنجیر است. به خاطر سادگی طرح این واحدهای محرکه برخی سازندگان تنوعی از آنها را برای تطابق با کاربردهای خاص ارائه میدهند. در این نوع کانوایر نیازی به سیستم کشش تسمه نمیباشد.
.

مزایای استفاده از کانوایر با شفت طولی


کانوایرهای با شفت طولی برخی مزایای خاص نسبت به دیگر انواع کانوایرهای غلتکی دارند.
  1. یک مزیت آنها توانایی چرخاندن غلتکها در هر دو جهت با همان محرکه است. برای این کار فقط باید تسمه اورتان در جهت مخالف حول قرقره مربوطه قرار داده شود این میتواند موجب صرفه جویی در برخی کاربردهای خاص شود.
  2. ویژگی منحصر به فرد ،دوم استفاده از قرقره های افزاینده سرعت است. برخی سازندگان قرقره های بزرگتر ارائه میکند که جایگزین قرقره استاندارد میشود. این طرح به شفت طولی قابلیت حرکت در دو سرعت متفاوت با همان محرکه را میدهد. که وقتی سعی شود فاصله ای بین محصولات ایجاد کنید طرح خوبی است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا