تسمه نقاله

نقاله های هوایی

نقاله های  هوایی یکی از مهمترین کانوایرهای جابجایی قطعات است و برای جابجایی درون کارخانه مانند تسمه نقاله های تسمه ای به کار می رود.

زنجیر حلقه بسته ای به عنوان وسیله کشش ترولی حمل کالای آویزان شده را به جلو می کشد.
ترولی روی لبه زیرین یک پروفیل دو T، یا پروفیل خاصی که اغلب به سقف سالن آویزان است، حرکت می کند. اغلب ایستگاههای برگشت، کشش و محرک روی کف تکیه می کنند.

 

کانوایرهای هوایی

مدلهای مختلف کانوایر هوایی ، به صورت سیستم تک راهه (کانوایر هواییPower) و دو راهه (power & free) اجرا می شود.


 

سیستم تک راهه:

در سیستم یک راهه (تک ریل) ترولی بار به زنجیر محرک متصل شده و جانب وسیله برداشت بار را برای بار مفید و نیز وزن زنجیر می گیرد.
در ایستگاههای دریافت و تحویل کالا مسیر حرکت به پائین کشیده می شود، در حالیکه در غیر این ایستگاه ها به طور کلی در قسمت بالای ناحیه تولید حرکت می کند و در نتیجه به سطح کانوایری روی کف نیاز ندارد.
وظیفه جابجایی کالا در سیستم تک راهه دستی یا خودکار انجام می شود.
تحویل بار به طور معمول بصورت خودکار انجام می شود.این کار با کج کردن وسایل برداشت بار،در آوردن از روی گیره ها یا پایین گذاشتن بار عملی خواهد بود.


 

سیستم دو راهه :

در سیستم دو راهه ترولی زنجیر به طور پیوسته توسط زنجیر کشیده شده حرکت می کند، در حالیکه ترولی حمل بار به واسطه قلاب مفصلی (dog) بر حسب انتخاب می تواند بر روی زنجیر کشش منفصل یا متصل شود .
بنابراین به این سیستمهای کانوایری کانوایرهای “Power and free” گویند که این سیستم به دو مسیر حرکت بالای هم دیگر نیاز دارد. بخشی از مسیر که محرک ندارد به طور معمول با شیب اجرا می شود؛ به طوریکه در آن جا ترولی حمل بار می تواند در اثر نیروی وزن به مسیر ادامه دهد.

 

سیستم دو راهه حالتهای مختلفی از هدایت مسیر و امکانات کاربری را ممکن می سازد.مهمترین آنها عبارتند از :

تغییر فاصله ترولى بار :
این امر توسط اتصال ترولى بار به زنجیر کشش یا منفصل شدن از همان زنجیر انجام می شود.

کاربرد سوزن خط :
سوزنها عبور ترولی بار در مسیرهای مختلف و انبار کردن (استوک) را تضمین می کند.

کاربرد ایستگاه پائین آوردن :
می توان بخش کوتاهی از مسیر بار را به انضمام یک ترولی بار ساکن روی آن (برای مثال توسط یک آسانسور یا بالابر زنجیری ثابت، که توسط یک موتور گیربکس تحریک می شود) پائین آورد.

کانوایر زنجیری یدک کش (معکوس، زیر کف) :
کانوایر زنجیری یدک کش براساس سیستم دو راهه کار می کند، که طرحی خاص را از این سیستم نمایش میدهد .
زنجیر اغلب در مسیری واقع در روی کف هدایت می شود. ترولى بار در اینجا از یک ارابه انتقال تشکیل شده است، که به واسطه یک شکاف در مسیر زنجیر (خط قدرت )بر حسب انتخاب، روی زنجیر متصل یا منفصل میشود. با تکیه کردن بار روی مسیر لغزشی افزایش اصطکاک را باید محاسبه کرد.

 


 

داده های فنی و کاربرد آنها:

میزان جابه جایی تا (300) 200 t/h , بار قطعه ای (بار مفید) 10……(2000kg) 200

طول کانوایر تا 2000, ارتفاع جابه جایی تا 30 متر

سرعت زنجیر 0.1 …..0.5m/s

سیستم تک راهه اساسا به عنوان وسیله ارتباطی و آورنده مواد اولیه به محل تولید و بیش از همه در تولید سری وپیوسته و نیز برای فواصل بلند بکار می رود.

سیستمهای دو راهه می توانند وظایف انتقال پیچیده را در حوزه تولید و انبارداری بر عهده بگیرند. به خاطر هزینه بالای ساخت باید آنها را فقط در جایی به کار گرفت که مراحل جابجایی مورد نظر توسط سیستم تک راهه (Power) قابل انجام نباشد.

 

مزايا :
۱_ هدایت مسیر از نظر جا و مکان، حتی برای مسیرهای بلند، با نیاز به فضای کمی از سطح سالن

۲ – قابلیت کاربری متنوع به عنوان وسیله ارتباطی بین فرآیندهای مختلف فنی

۳ – توان محرک بسیار کم و سایش اندک، نگهداری و تعمیرات آسان

 

معایب :
۱- سرعت جابجایی اندک و میزان انتقال مواد كم

۲ – برای جابجاییهای تمیز کمتر مناسب است.

 


 

تجهیزات برگشت، محرک و کشش :

برای شعاعهای کوچک برگشت از چرخهای برگشت استفاده می شود. برگشت با شعاعهای بزرگ به واسطه غلتکهای جانبی یا به واسطه انحنای مناسب مسیر حرکت اجرا می شود.
در ساده ترین طرح، اعمال توان به زنجیر کانوایر توسط یک چرخ زنجیر دندانه داری در روی یک موقعیت برگشت – محل تغییر جهت زنجیر- (محرک در گوشه) انجام می شود.
این نوع محرک برای طولهای جابجایی کوتاه و متوسط مناسب است. برای فواصل جابجایی متوسط و بلند، اعمال توان حرکتی توسط زنجیر محرک کانوایر کوتاهی انجام می شود که در آن انتقال دهنده قدرت، زنجیر بار را گرفته و با خود به جلو حرکت می دهد.
از کلاچهای ایمنی و یا سانتریفوژ برای محدود کردن نیروی کشش زنجیر (مثلا در اثر گیر کردن وسیله برداشت بار) و برای کاهش توان شتاب گیری در فواصل بلند و نیز بارگذاری سنگین شده استفاده می شود.
کشش اولیه زنجیرهای بار توسط چرخ برگشتی که روی یک لغزنده متحرک افقی نصب شده، یا برای شعاعهای برگشت بزرگ، توسط کشویی غلاف کشش که بخشی از مسیر حرکت است تامین می شود .

 


 

هدایت مسير :

هدایت خودکار مسیر این امکان را به وجود می آورد که برداشت بار را در محل مورد نظر از روی ترولی بار مربوطه یا توسط یک کنترل مرکزی انجام داده و آنرا در محل مورد نظر دیگری (مثلا ایستگاه آماده سازی) تحویل دهد .

 

مطالب مرتبط

نوار نقاله‌های آکاردئونی
استفاده از تسمه نقاله در فرهای پخت بیسکوییت
نوار نقاله شیب دار-تسمه نقاله آج دار/کانوایر تسمه ای


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا