مشکلات سفت کردن بیش از اندازه پیچ و مهره ها

مشکلات ایجاد شده به هنگام سفت کردن پیچ ها

 

1 – شکستن پیچ به هنگام سفت کردن
2 – کنده شدن رزوه ها (هرز شدن پیچ)
3 – تغییر شکل پلاستیکی قطعات متصله
4 – محکم نشدن کافی قطعات

 


1 – شکستن پیچ به هنگام سفت کردن :

 

گاهی اوقات پیچ ها به هنگام سفت کردن آنها توسط آچار می شکنند . این وضعیت وقتی به وجود می آید که نیروی بستن پیچ (گشتاور اعمالی) بیش از حد باشد .
همچنین در صورتی که رزوه ها کاملا روغنی باشد نیز، به دلیل کاهش اصطکاک ، ممکن است قسمت اعظم گشتاور تبدیل به تنش طولی و شکستن پیچ شود.

 


 

2 – کنده شدن رزوه ها (هرز شدن پیچ) :

 

در این حالت ، تمام رزوه های پیچ یا مهره که با هم درگیر شده اند، بریده می شوند و از بدنه اصلی پیچ یا مهره جدا می شوند.
در این عیب، بدنه پیچ نمی شکند ولی در اثر کنده شدن رزوه ها، پیچ از مهره جدا می شود و با اصلا اتصال قابل قبولی بین آنها به وجود نمی آید.
وقتی که پیچ یا مهره از یک ماده ضعیف تر مثلایکی از فولاد و دیگری از آلومینیوم ساخته شده باشد و یا هنگامی که طول درگیری پیچ با مهره کوتاه باشد، می این مشکل به وجود آید.

 


 

3 – تغییر شکل پلاستیکی قطعات متصله :

 

گاهی اوقات به هنگام ایجاد یک اتصال پیچی ممکن است قطعات متصله دچار تغییر شکل پلاستیکی ، کمانش و یا له شدگی بشوند.
این مشکل موقعی به وجود می آید که استحکام فشاری قطعات پایین باشد و یا فرم قطعات به گونه ای باشد که در آن ها کمانش ایجاد شود و یا نیروی اعمالی به پیچ ها و قطعات بیش از حد مقاومت آن باشد.

 


 

4 – محکم نشدن کافی قطعات :

 

وقتی گشتاور کافی به هنگام سفت کردن پیچ اعمال نشود، نیروی کششی طولی کافی در آن به وجود نمی آید و به حد کافی برای نگهداشتن اتصال نخواهد رسید.
اگر به عللی پیچ و مهره به هم بچسبند و یا اگر رزوه ها به اندازه کافی روانکاری نشده باشند (و درنتیجه اصطکاک بین آنها بیشتر از حد مورد انتظار باشد) نیز ممکن است قطعات پیچی به اندازه کافی محکم نشوند.
این یکی از جدی ترین مشکلاتی است که می تواند به هنگام کار کردهای زیادی ایجاد کند. مثلا ممکن است به تدریج قطعات متصله از هم فاصله بگیرند ، قطعات نسبت به هم بلغزند ، پیچ ها شل شوند و شکست ناشی از خستگی در پیچ ها به وجود آید

 

 


صنایع کوبن پیچ    09124224786

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا