تسمه نقاله پله دار / نقاله دندانه دار

در این گروه از نقاله ها، از تسمه های لاستیکی یا تسمه پی وی سی  دندانه دار، برای کمک به حمل محصول استفاده می کنند.  و از آنها مکررا به عنوان نقاله های زیر پرس استفاده میشود. این نقاله ها معمولا برای قرار گرفتن در زیر،ماشینهای تزریق پلاستیک برای گرفتن قطعات پلاستیک که بیرون می افتد طراحی می شود.

یک نقاله تسمه ای تخت (نقاله پی وی سی ) عادی با گوشه های بسته کرکره ای می تواند.  برای این کاربرد تغییر شکل داده شود.  اما در برخی کاربردها به ویژه وقتی که قطعات کوچک را شامل می شود.  یک نوع خاص از تسمه باید استفاده شود. با این تسمه خاص، طرحهای ویژه ای برای نقاله لازم است .

 

کاربرد نقاله پله ای

در نقاله های پله دار معمولا تسمه های خاص دندانه دار و کناره های لبه دار به جای ریلهای راهنما به کار میرود. دندانه ها موانع کوچکی هستند که به بالای تسمه ملحق می شود.  به طوریکه قطعات روی تسمه در شیب بالا رونده محصول در مقابل دندانه متوقف شده و حمل میشود. دندانه ها زاویه ای که کانوایر می تواند تحت آن به صورت موثر کار کند را افزایش می دهند. دندانه ها را میتوان به تسمه به طرق مختلف متصل کرد.

 

نصب پله ها بر روی تسمه نقاله

دو روش پیچ کردن و ولکانیزه کردن هستند و هر دو روش مزایا و عیوبی دارند. وقتی دندانه ها روی تسمه پیچ می شوند، تسمه می تواند روی غلطک ها کوچکتریحرکت کنند. زیرا دندانه ها انعطاف پذیری تسمه میزبان را تغییر نمی دهند. این دندانه ها را وقتی آسیب می بینند.  به سادگی می توان جابه جا و تعویض کرد.

عیب اصلی آن این است که قطعات کوچک ممکن است بین تسمه و دندانه گیر کنند. ولکانیزه کردن دندانه ها به تسمه یک اتصال بدون درز بین تسمه و دندانه ایجاد می کند. بطوریکه چیزی نمی تواند زیر آن برود. از آنجا که این دندانه ها انعطاف پذیری تسمه را تغییر میدهند. تسمهنمی تواند روی پولیهای کوچکتر بچرخد. علاوه بر این اگر دندانه ها آسیب ببیند تمام تسمه باید تعویض شود .

 

ساخت نوار نقاله های پله دار

تسمه های پله داردار به صورت سفارشی ساخته میشوند. بنابراین می توان آنها را برای انتقال قطعات به ارتفاع های مختلف، برای مواد مختلف و با فاصله متفاوت بین پله یا دندانه ها سفارش داد. برخی سازندگان، پروفیلهای دندانه ها را بر اساس کاربرد، وزن محصولی که باید جابه جا شود و زاویه شیب ارائه می کنند.

دیواره های جانبی شیبدار، برای پذیرش قطعات و هدایت آنها به مرکز تسمه استفاده میشوند. به جای دیواره های شیبدار، دیواره های جانبی چیندار (کرکره ای) نیز می تواند بر روی تسمه استفاده شود. دیواره های جانسی  با لبه های موجدار (برای انبساط وقتی حول پوليها انعطاف یابند) طراحی می شوند. این تسمه ها برای مواد یا قطعات بسیار ریز ایده آل می باشند. تسمه های پلاستیکی از یک سری اتصالات پلاستیکی قالبگیری شده که در الگوی آجری مونتاژ شده اند ساخته میشود.

 

اختلافات ساخت نوار نقاله های پله دار با دیگر نقاله های تخت تسمه ای

اجزای تسمه نقاله پله دار همانند دیگر نقاله های تسمه ای می باشد. لیکن سه اختلاف عمده دارد. اول آنکه هیچ رولیک برگشتی در زیر نقاله  ندارند.  زیرا پله ها ( دندانه ها ) با رولیک های برگشت یا زیرین نقاله برخورد می کند. به جای رولیک یک ناودانی با نوار از UHMW اکسترود شده برای تکیه تسمه پله دار در مسیر برگشت  نوار نقاله استفاده می شود. اختلاف دوم آن است که به خاطر دندانه ها از سیستم محرکه مرکزی نمی توان استفاده کرد. زیرا روی تسمه نمی تواند حول غلطک  بچرخد.

تمام نقاله های تسمه ای دندانه دار ازسیستم محرکه انتهایی استفاده می کنند. آخرین اختلاف درمورد تجهیزات پایین نگه داشتن تسمه در محل ورود از حالت افقی به شیب میباشد. تجهیزات پایین نگه داشتن فقط لبه خارجی تسمه نقاله را و نه پهنای کامل را نگه می دارد. و بنابرین محدودیتهای زیادی روی حداکثر کشش نقاله قبل از عبور تسمه از این قسمت به وجود می آید.

 

 کاربرد نوار نقاله های پله دار

نقاله های تسمه ای دندانه دار برای کارهای حفاری، بالا بردن خاک و ریختن آن در بالای گودال،در کشاورزی برای حمل علف خشک تا بالای کومه علف خشک و از این قبیل کارها استفاده می شود. آنها می توانند برای حمل اغلب مواد نرم و فله ای. به خوبی دیگر اقلام به بالا با شیبهای بیشتر،که برای کانوایرهای تسمه ای تخت عادی بسیار دشوار است،استفاده شود.

 


مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا