دو کانوایر تسمه ای خاص که معرفی می شوند (تسمه زاویه ای) و (ترکیب نواری) می باشند.

کاربرد لاستیک درصنعت|معرفی انواع قطعات لاستیکی


انواع محصولات لاستیکی برای مصارف تجاری


خاصیت مواد لاستیکی

لاستیک به ماده ای اطلاق می شود که قابلیت برگشت سریع از تغییر شکلهای بزرگ را داشته باشد و بتوان آن را به صورتی تغییر داد . یا اینکه این تغییر را قبلا به وجود آورد که در حلالهای داغ و در حالت جوش از قبیل بنزن، متیل اتیل کتون و آزئوتروپ اتانول و تولوئن حل پذیر نباشد،اما بتواند متورم شود.

خاصیت مهندسی ویژه ای که تمام کائوچوهای طبیعی و سنتزی از آن برخوردارند این است که تحت تنش کششی زیاد در دمای اتاق قادر به ازدیاد طولی، دست کم تا دو برابر طول اولیه خود، می باشند.

به طوری که پس از برداشتن تنش، در عرض یک دقیقه به حداکثر ۵ را برابر طول اولیه خود باز خواهند گشت. برای دستیابی به این خاصیت تحت شرایط محیطی ویژه باید از کائوچوهای خاصی استفاده کرد. معمولا برای تولید یک محصول مورد نظر به فرایند پخت لاستیک و آمیختن آن با دیگر مواد مهندسی نیاز است.

به خوبی روشن است که محصولات لاستیکی گروه‌های گسترده ای را تشکیل می دهند و در حقیقت هر محصول به تنهایی در برگیرنده یک طبقه از محصولات می شود.هر گروه محصول ممکن است، برای هر کاربرد معین، نوع مخصوصی از لاستیک را به کار گیرد.

 

 

محصولات لاستیکی – کاربرد لاستیک

ساخت محصولات لاستیکی عملیات مختلفی را شامل می شود. بیشتر این عملیات در ساخت تمام محصولات لاستیکی یکسان و مشترک اند، اما برخی از آنها بسیار ویژه و اختصاصی اند.

 


درباره سایش تسمه نقاله لاستیکی _ سایش نوار نقاله لاستیکی بیشتر بدانید.


 

تایرهای بادی

تایر بادی، به عنوان یک گروه از محصولات لاستیکی، از لحاظ حجم تولید مقدم بر همه محصولات ل لاستیکی قرار دارد. تایرهای بادی امروزی که حاصل بهسازی های انجام گرفته روی «اختراع» قدیمی چرخاند، ترکیب جالبی از لاستیک، فلز و پارچه اند.
در میان اجزای مهم تایر بادی رویه، دیواره، آستر داخلی، شکند (بریکر)، لایه های منجید و سیم های طوقه قرار دارند.

 

 

شیلنگ های لاستیکی

شیلنگ را می توان یک لوله یا مجرای جریان انعطاف پذیر تعریف کرد. طبق تعریف، شیلنگ حتما باید شامل یک جزء تقویت کننده باشد، زیرا به یک لوله توخالی ساده لاستیکی، صرفا «تیوب) اطلاق می شود. بنابراین، دو جزء اصلی یک شیلنگ، تیوب و تقویت کننده آن هستند.
اکثر شیلنگها دارای یک روپوش خارجی نیز هستند. کار اصلی شیلنگها انتقال مواد از یک مکان به مکان دیگر است.

 

 

اجزای لاستیکی تایر

آمیزه های متعددی در ساخت یک تایر با بهره گیری از خصوصیات ویژه کشپارهای مختلف و همین طور با استفاده از مواد افزودنی گوناگون در جهت بهینه کردن پاره ای خواص مشخص آنها برای قسمتهای مختلف تایر استفاده می شود. یک تایر ممکن است از شش یا تعداد بیشتری آمیزه استفاده کند.
دو آمیزه برای روساز و زیرساز رویه ممکن است به کار گرفته شود.
دیواره، پوشش شکند، پوشش لایه و آستر داخلی نیز به آمیزه های مشخصی نیاز دارند تا بتوانند به عنوان اجزای تایر به درستی عمل کنند.

 

 

اتصالات فانوسه ای

اتصال فانوسه ای لاستیکی یک رابط یا بست انعطاف پذیر است که اصولا برای کاهش تنشهای ناشی از تغییرات گرمایی در یک سیستم لوله کشی ثابت و مهار شده طراحی شده است.
این اتصال همچنین سیستم را در برابر ارتعاشها و صداهای تولید شده به وسیله دستگاههای تپنده، از قبیل پمپهای رفت و برگشتی و کمپرسورها که ممکن است از طریق سیستم لوله کشی انتقال یابند، عایق میکند. اجزای مهم یک اتصال فانوسه ای شامل تیوب، تقویت کننده منجید و روپوش است.

 

 

قطعات استوانه ای لاستیکی

استوانه های لاستیکی در صنایع کاغذسازی، تولید فیلم پلاستیک، چاپ، هنرهای گرافیکی فولادسازی، پارچه بافی، آبکاری فلزات و چرم سازی کاربرد بسیاری دارند.
استفاده از استوانه های چاپ در صنعت گرافیک احتمالا بیشترین حجم فروش این محصول را به خود اختصاص داده است.
ساختار استوانه های لاستیکی عموما شامل یک هسته فلزی مرکزی، یک پوشش چسب لاستیک به فلز و روپوش لاستیکی استوانه می باشد.

 

 

کفش های لاستیکی

ساخت کفش‌های لاستیکی به دلیل فشارهای اقتصادی در جهت کاهش هزینه های کارگری رفته رفته به سمت استفاده از کشپارهای گرمانرم حرکت میکند.
برای ساخت کفش‌های ورزشی و کفش‌های پیک نیک با کیفیت بالا، از کائوچوی طبیعی استفاده می شود. قسمت‌های لاستیکی یک کفش شامل ساق چکمه، زیره خارجی، اسفنج زیره و لاستیکهای آستری است.
کشپارهای گرمانرم در محدوده ساخت پاشنه ها و زیره های لاستیکی نیز وارد شده اند.

 

 

سیم سازی و کابل سازی

آمیزه های لاستیکی مورد استفاده در سیم سازی و کابل سازی به دو گروه عمده، یعنی عایق و غلاف تقسیم بندی می شوند. عایق باید درجه بسیار بالایی از مقاومت الکتریکی و توانایی حفظ آن را تحت شرایط نامطلوب پیرسازی، رطوبت و دماهای بالا داشته باشد.
غلاف ها مقاومت در برابر فرسایش و اجزا و عناصر محیطی در تماس را تأمین می سازند.

 

 

فراورده های لاستیکی اسفنجی

اسفنج یک جرم متخلخل ارتجاعی و کشسان است. لاستیک اسفنجی با ساختار حفره های باز نام خود را از اسفنجهای پدید آمده در طبیعت اخذ کرده است.
بشر نیز روشی جهت ساختن اسفنج‌های بدون منفذ یافته است که طی آن اسفنج با ساختار حفره های بسته (حفره ها یا سلولها به یکدیگر راه ندارند) ساخته می شود.
اسفنج با حفره های باز را می توان از لاتکس لاستیک تهیه کرد. اسفنج با حفره های بسته (سلولها به یکدیگر راه ندارند، اسفنج بدون منفذ) به کمک مقدار کمی عوامل دمشی یا پف کننده در شکل ذرات بسیار ریز ساخته می شود.

 

 

لاستیک سخت -محصولات سخت لاستیکی

لاستیک سخت یکی از استثناها در تعریف لاستیک است. این لاستیک طوری ساخته می شود که هنگام اعمال تنش بر آن دست کم تا دو برابر طول اولیه خود افزایش طول پیدا نکند و هنگامی که تنش از روی آن برداشته می شود، به ابعاد اولیه خود برگشت نکند.
با وجود این، لاستیک سخت بعضی از خواص مفید لاستیکها را دارد. لاستیک سخت فقط تا حد بسیار کمی می تواند کشیده یا فشرده شود، اما بعد از برداشتن تنش تا درصد خیلی بالایی دوباره بازگشت میکند.
محصولات ساخته شده از لاستیک سخت شامل فرمان اتومبیل، چرخهای واگن، عایقکاری الکتریکی، جعبه های باتری و توپهای بولینگ اند. آستری مخازن نیز با آمیزه های لاستیک سخت انجام می گیرد.

 

 

وسایل ورزشی لاستیکی

توپ بولینگ به عنوان یک محصول لاستیک سخت مب باشد، اما لاستیک در بسیاری از کالاهای ورزشی دیگر نیز استفاده می شود. این وسایل عبارت اند از: توپهای گلف، توپهای بسکتبال، توپهای فوتبال، توپهای هندبال و توپهای تنیس. . .

 

 

محصولات قالبگیری شده

محصولات لاستیکی قالبگیری شده عنوان فراگیری است که انواع مختلف محصولاتی را که شکل نهایی آن هنگام پخت توسط قالب پدید می آید در بر می گیرد.
برخی از این محصولات مثل کفی اتومبیل، گل پخش‌کن‌های کامیون، زیر پایی جلودر و زیر پایی جلو وان حمام محصولاتی ساده اند و اغلب آنها از طریق قالبگیری فشاری تولید می شوند. محصولاتی دیگر نظیر کلاهک‌های
شمع اتومبیل و اتصالات مربوط از طریق قالبگیری انتقالی ساخته می شوند.
نمونه دیگری از این محصولات عبارت اند از: دیافراگمها، واشرها، گوشواره های لاستیکی، دسته موتورها، متوقف کننده های سپرهای اتومبیل، تیغه های برف پاک کن اتومبیل و بوشن‌ها.
محصولاتی با اشکال نامنظم و پیچیده معمولا توسط روشهای قالب‌گیری انتقالی یا قالب‌گیری تزریقی ساخته می شوند.

 


تسمه نقاله ها


درباره ی لیست قیمت تسمه نقاله|قیمت لاستیک نوار نقاله بیشتر بدانید.

 

تسمه های تخت

واژه تجارتی (تسمه تخت و یا تسمه نقاله) مترادف است با عمل انتقال مواد. کاربرد این تسمه های نقاله  از انتقال بسته های مواد غذایی در کنار صندوق دریافت وجه فروشگاهها تا تسمه نقاله های چند کیلومتری برای انتقال زغال سنگ و سنگ معدن از معادن تا مرکز آمایش آنها متغیر است.
تسمه های تخت ممکن است در انتقال نیرو نیز استفاده شوند. هرچند که برای کاربردهای کوچک تسمه های تخت می توانند از ساختار ساده تری نسبت به تایر برخوردار باشند. ولی در کاربردهای بزرگتر هر قسمت از آنها می تواند بسیار پیچیده تر باشد.
همانند تایرها، تسمه های تخت نیز در ساختار خود از آمیزه های لاستیکی به همراه منسوجات و (یا) فلز (معمولا سیم فولادی) استفاده میکنند. اجزای مهم یک تسمه تخت روپوش، شکند، منجید تقویت کننده و پوشش غشایی است .

 

 

تسمه های انتقال نیرو – تسمه پروانه

اگرچه بخش بسیار کوچکی از تسمه های تخت برای انتقال نیرو استفاده می شوند، ولی تسمه پروانه ها نیز مترادف با تسمه های انتقال نیرو تلقی شده اند.
تسمه نوار نقاله های تخت معمولا در طولهایی فروخته می شوند که بعدا در محلهای واقعی مصرف با متصل کردن به یکدیگر به صورت یک تسمه «بی انتها» در آیند.

تسمه پروانه ها معمولا به صورت بی انتها وولکانش می شوند. این نوع از تسمه های لاستیکی بدین صورت است که نیرو را بین چرخ قرقره هایی که روی آنها حفره هایی به شکل V در آمده است انتقال می دهند.

از تسمه های پروانه برای استفاده در فضاهای محدود ترجیح داده می شوند. در اندازه ها و طول های مختلف ساخته می شوند. اجزای سازنده مشترک در همه آنها نخ بالشتک فوقانی، بالشتک زیرین و غلاف پارچه ای است.

 

 


 

 

خلاصه:

محصولات لاستیکی تقریبا همه جا دارای کاربردهای تجاری اند.
این محصولات در ترابری، صنعت، کشاورزی، وسایل تفریحی، صنایع دفاعی و حتی وسایل منزل خودمان استفاده می شوند.
تکنولوژی لاستیک هنوز در حال گسترش است و کشپارها، مواد شیمیایی و مواد تقویت کننده جدید همگام با دستگاه‌های فرایند جدید توسط دانشمندان و مهندسان دائما در حال پیشرفت و توسعه اند.
اینکه نام کلیه محصولات لاستیکی را که امروزه استفاده می شوند بتوان نام برد، کار ساده ای نیست.

 

 


مطالب مرتبطک

قیمت تسمه نقاله پی وی سی
فروش و پخش تسمه های برزنتی با قیمت مناسب
تسمه نوار نقاله دست دوم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا