قالب گیری لاستیک ها

قالب گیری لاستیک ها عملیاتی برای شکل دهی در مقیاس وسیع در صنعت لاستیک به شمار می آید که برای تولید محدوده وسیعی از محصولات تایری و غیرتایری با محدوده نسبتهای وزنی بیش از حدود ده به توان ده مورد استفاده قرار میگیرد. در یک سمت این بازه یک میکرواورینگ Micro O_ring و در سمت دیگر آن یک تایر غول پیکر مورد استفاده در تجهیزات خاکبرداری قرار دارد همانگونه که انتظار میرود انواع بسیار مختلفی از تجهیزات قالب گیری مواد قالبگیری و روشهای قالبگیری برای تولید این محدوده وسیع محصولات نیاز میباشد.

 


لاستیک نوار نقاله چیست؟

یکی از مصارف عمده مواد لاستیکی، تسمه نقاله های لاستیکی میباشند. تسمه نسبت به دیگر اجزای نوار نقاله از قیمت بیشتری برخوردار است و لزا باید برای بازدهی بیشتر هنگام انتخاب توجه کرد.


 

 


انواع قالب گیری لاستیک ها

 برخی از روشها برای ماده های خاص به عنوان روش تخصصی تولید محسوب میشوند. به طور مثال میتوان به  قالبگیری تزریقی واکنشی و قالب گیری تزریقی مایع اشاره کرد.
 (Reaction injection molding) (RIM)
 (Liquid injection molding) (LIM)

ماده پلی اورتان (Polyurethane) با محدوده وسیعی از ویسکوزیته های مختلف از حالت قابل ریزش تا قابل آسیاب موجود است . فرآیندهای تولیدی برای مواد قابل ریزش RIM قالب گیری تزریقی واکنشی و LIM (قالب گیری تزریقی مایع) است. زمان توقف مواد در قالب برای RIM و LIM به طور قابل توجهی کوتاهتر از زمان توقف برای ریخته گری دستی (Hand-cast) پلی اورتان است. پیوندهای عرضی در مواد قالبگیری شده با RIM و LIM بسیار سریعتر از مواد ریخته گری دستی یا ماشینی (Machine-cast) تشکیل میشوند.

 


قالب گیری TSEها

تی اس ای (TSE)های چسب مانند موادی با ویسکوزیته هستند که گاه گاهی در کاربردهای قالبگیری استفاده میشوند آنها ویسکوزیتهای شبیه به خمیر دندان و درزگیرهای خانگی دارند و تمایل به تشکیل هوای به دام آنها زیاد است.
 عموماً رهایی از این هوای به دام افتاده مشکلتر از مواد با ویسکوزیته پایینتر و بالاتر است. هوا به حد کافی سبک است تا از سطوح مواد با ویسکوزیته خیلی پایین بالا رود به عنوان مثال میتوان حبابهای گازی را که از یک ماده نرم فرار میکنند در نظر گرفت هوا در مواد با ویسکوزیته بالا به علت تنش های بالایی که در حین قالبگیری رخ میدهد فرار میکند. عموماً ویسکوزیته بالاتر با دفع هوا همراه است. استفاده مواد ویسکوزیته متوسط در یک تفنگ درزگیر یا مالیدن دستی آن مزیتی قابل ذکر در برخی کاربردهاست.
به طور مثال محفظه های صلب موشک با یک ترکیب الاستومری خاص میتواند آستری زده شود تا محفظه در برابر دماهای بسیار بالای ناشی از سوختن سوخت محرک محافظت شود ورقهای TSE ویسکوزیته ،بالا برای محفظه های کوچکتر قالبگیری می شوند.
 با اینکه مصرف عمده الاستومرها از نوع TSE است ولی مصرف TPEها هم با چندین برابر سرعت با چندین برابر سرعت TSEها در حال رشد است و بنابراین اهمیت آنها با سرعت در حال افزایش است.

 سه روش اصلی قالبگیری TSEها

 قالب گیری فشاری
قالب گیری انتقالی
قالب گیری تزریقی
.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا