تسمه نقاله مدولار

تسمه مدولار پلاستیکی

تسمه مدولار پلاستیکی

 

تسمه مدولار پلاستیکی نوع دیگر از نقاله ها(کانوایر )(با سطح تخت) است که در آن یک زنجیر پلاستیکی روی نوار سایشی حرکت می کند، اما تفاوت اصلی این کانوایرها در ابعاد آنها است. تسمه پلاستیکی مدولار معمولا در محدوده(” 1/2 تا “12 )ساخته می شود.

تسمه پلاستیکی مدولار از یک سری اتصال یا مدول قالبگیری شده تزریقی باریک و کوتاه ساخته می شود که وقتی با یک پین لولایی بلند مونتاژ شوند پهنای تسمه را می سازند. معمولا تسمه ها در الگوی آجری مونتاژ می شوند به طوریکه از یک ردیف به ردیف دیگر هم خط نیستند. این برای تمام تسمه های پلاستیکی به جز آنها که پهنای کمتری دارند صدق می نماید.شرکت اینترالوكس Intralox این تکنولوژی را در ۱۹۷۱ ابداع کرد.

 


انواع تسمه های پلاستیکی

 

تسمه های پلاستیکی برای حرکت در هر دو جهت مناسبند. تسمه های پلاستیکی با سطوح رویه متفاوت موجود است :

1- رویه صاف

2- سطح رویه سوراخ دار

3- شبکه ای تخت

4- شبکه ای تخت با شبکه باز

5- لبه برجسته

6 – لبه برجسته با رویه اصطکاکی

7- رویه غلتکی

8- رویه بر آمده (ضد چسبیدن)

9- رویه مخروطی (گیرش اضافی).

 


کاربرد تسمه نقاله های مدولار

 

طرح لولایی باز برای کاربردهای حرکت مستقیم و انعطاف پذیر جانبی استفاده می شود. برای مثال از زنجیر لولایی با شبکه باز  غالبا در صنایع غذایی استفاده می شوند به طوریکه می توان آنها را شست و هیچ ذره ای روی آن باقی نماند. برخی از این تسمه ها تأییدیه اداره دارو و غذائی آمریکا (FDA) را دارند و باید قبل از استفاده تائید شوند.

تسمه مدولار با سطح تخت صاف ترین سطح را برای حمل قطعات ارائه میدهد. سطح این نوع از تسمه های پلاستیکی مدولار  سوراخ دارد تا عبور جریان هوا در سراسر تسمه برای کاربردهای خلا يا سرمایش امکانپذیر باشد. از نوع لبه برجسته تسمه های مدولار وقتی استفاده می شود که محصول باید از انتهای نوار نقاله بر روی یک سطح تخت منتقل شود. برای اینکار می توان از صفحه ثابت انگشتی به جای صفحه ثابت مستقیم استفاده کرد. عیب طرح لبه برجسته تسمه های مدولار آن است که برخی محصولات دارای سطح اتکای محدود، دچار ناپایداری می شوند.که صفحه تخت ساده می تواند موجب ناپایداری محصول به هنگام کن از کانوایر در اثر عمل وتری تسمه شود. عمل وتری اثر صفحات تخت زنجیر است که حول چرخ زنجیر
شده اند. هر انتهای وتر از مرکز چرخ زنجیر فاصله بیشتری از مرکز دارد. چنین حرکتی، صفحات تخت زنجیر را بالا و پائین حرکت میدهد. چرخ زنجیر با قطر بزرگتر عمل وتری را کاهش میدهد، وبه همین دلیل به صفحه انتهایی بزرگتری نیاز دارد. چرخ زنجیر کوچک تر اجازه استفاده از صفحه انتهایی کوچک تری می دهد اما در آنها عمل وتری تشدید می شود.

 


کارکرد تسمه نقاله

 

تسمه پلاستیکی مدولار از یک سری چرخ روی شیفت محرک استفاده می کند. معمولا چرخ زنجیر مرکزی توسط پیچ یا حلقه ضامن در محل قفل میشود و بقیه مجاز به شناوری روی شفت می باشند تا بتوانند انبساط و انقباض تسمه را به خاطر گرما و رطوبت جبران کنند.
بر عکس کانوایرهای TTC، کانوایرهای پلاستیکی مدولار به محرکه انتهایی نیاز ندارند. از آنجا که برخی کانوایرهای پلاستیکی مدولار برای حرکت در دو جهت طراحی شده اند استفاده از محرکهای میانی کاملا عادی می باشد. تسمه پلاستیکی مدولار نباید به صورت سفت و کشیده حرکت کند. همانند کانوایرهای TTC یک قسمت از حلقه زنجیر باید شل باشد. اگر کانوایر دو جهته باشد باید مقدار مجازی برای آزادی حلقه زنجیر در دو سمت وجود داشته باشد.

 


صنایع کوبن پیچ    09124224786

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا