گیره ی سیم بکسل (Clip)

 Clip

 

این گیره ها به علت سهولت در ساخت، کاربرد و نیز ارزان بودن در مقایسه با سایر اتصالات، بسیار پرکاربرد هستند. ضمنا در مقایسه با دیگر تجهیزات، به راحتی قابل بازشدن بوده و بدون هیچ گونه مشکلی مورد بازرسی قرار می گیرند. گیره های کلیپسی معمولا در انتهای آزاد سیم بکسل بسته می شوند.

گیره های سیم بکسل مطابق با استاندارد BS ASME DIN و سایر استانداردهای معتبر دیگر باید مورد بازرسی و آزمون استاتیک و دینامیک قرار می گیرند.
به دلیل شکل خاص این نوع اتصالات، معمولا با عناوینی چوں بست U شکل، بست زین شکل و بست دو مهره نیز نامیده میشوند.
باتوجه به اینکه قسمت قوس گیره روی بخش مرده ی سیم بکسل یا انتهای آزاد آن (Dead End) قرار گرفته و پیچ و مهره ها در قسمت زنده ی سیم بکسل محکم می شوند، بیشترین فشار مطابق شکل زیر به ناحیه زنده ی سیم بکسل وارد میشود همانگونه که در شکل پیداست در صورت اتصال درست، مقدار فشار وارده به قسمت حلقه نگهدارنده (Thimble) به اندازه ی ۵۰ درصد کاهش می یابد

بعضی از افراد ممکن است هنگام بستن اتصالات U شکل دچار اشتباه شده و بست را به طور نادرست به سیم بکسل ببندند .به یاد داشته باشید همیشه قسمت انتهای آزاد سیم بکسل باید در ناحیه ی قوس بست U قرار گیرد .

یادآوری می شود بستها تحت تأثیر نیروی کششی، ممکن است پس از مدتی شل شوند بنابرایں بازدید مرتب و سفت کردن آنها اهمیت زیادی در ایمنی عملیات باربرداری خواهد داشت این نکته نیز قابل توجه است که در استانداردهای آمریکایی برای افزایش ضریب ایمنی، یک بست اضافی علاوه بر تعداد توصیه شده در استاندارد، به انتهای سیم بکسل متصل می شود.

علاوه بر بست U شکل (U Bolt)، بست مشت شکل (Fist Grip) نیز طراحی و تولید شده است که بیشتر در معادن استفاده میشود این بست در مقایسه با بست U شکل، هنگام نصب، هیچ گونه احتلالی به وجود نمی آورد. عملکرد هر دو نوع بست یکسان است ولی بست های U شکل پرکاربردتر از نوع دیگر هستند.

امروزه در کشورهای صنعتی، بست های جدیدی به نام Piggy – back wedge sket به بازار آمده که مشابهی بست U شکل ولی به علت طراح خاص، ضریب ایمنی بالایی و بیشتر به سوکت گوه ای وصل می شوند.

حلقه ی چشمی سیم بکسل با برگرداند قطعه ی کوتاهی از انتهای سیم بکسل به وجود آمده و پس از قرارداد حلقه ی نگهدارنده ی (Thimble) درون آن توسط بست محکم می شود .حلقه ی نگهدارنده ی مورد استفاده در سیم بکسل زمانی که سیم بکسل دروں قلاب یا شکل (Shackle) قرار میگیرد علاوه بر اتصال مناسب،از آسیب دیدن سیم بکسل نیز جلوگیری می کند. مراحل ساخت حلقه ی چشمی و قرار دادن Thimble باید زیر نظر فرد ماهر انجام شود. |

وسایل و ابزار موردنیاز برای فرم داد حلقه ی چشمی انتهای سیم بکسل عبارتند از
• چکش چوبی
• انبردست
• گیره ی رومیزی ترجیحا با فک های شیاردار
• دستگاه برش سیم بکسل و اسکنه و چکش بزرگ
• پرس برای سپیکسلهای با سایز بزرگتر

 


صنایع کوبن پیچ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا