بازیافت لاستیک در ایران


وضعیت بازیافت لاستیک در ایران


تولید تایر روکشی از لاستیک فرسوده در ایران به حدود ٤٠ سال قبل بر می گردد که بخشی از آن در قبل از انقلاب دارای تکنولوژی قدیمی بوده و کارخانجات ایجاد شده در بعد از انقلاب نیز رشد قابل توجهی از حیث تکنولوژی یا بهبود روشهای مورد مصرف در صنعت روکش تایر نداشته اند.
 عمده این کارخانجات در زمان جنگ ایران و عراق به لحاظ محدودیت تایر فعالیت خوبی داشته اما پس از جنگ به لحاظ موارد زیر باعث شده که کارخانجات فعلی زیر سقف ظرفیت اسمی فعالیت کنند و بیشتر مردم ترجیح میدهند که به جای تایر روکشی از تایر نو استفاده کنند.
 لذا فعالیت واحدهای روکش تایر عمدتاً محدود به تایرهای سنگین میباشد. تولید کائوچوی احیاء شده در ایران به روش احیاء (حرارتی دستی) انجام میگیرد. محصول تولید شده در این روش به لحاظ محدودیت خواص فیزیکی و شیمیایی لاستیک دامنه کاربرد محدودی دارد و در برخی تولیدات با شرایط خاص استفاده میشود.

 


پودر لاستیک


تولید پودر  عمدتاً در کشور به وسیله کراشرها و آسیابها میباشد. که چندین کارگاه کوچک به صورت پراکنده با ماشین آلات ساخت داخل و فاقد پروانه از وزارت صنایع و معادن (عمدتاً صنفى مشغول هستند. پودر لاستیک صنعتی تولید کارخانه یزد با روش حرارتی میباشد. که پودر تولیدی خواص محدودی دارد زیرا دمای بالا در خط تولید باعث از دست دادن خاصیت لاستیکی می گردد.
 پودر لاستیک با کیفیت بالا به پودری اطلاق میگردد که دانه بندی مش ۲۰۰ به بالا باشد. کلاً پودر لاستیک باکیفیت بالا با استفاده از روش سرد کردن با مایع نیتروژن انجام میشود. که در این روش به علت انجماد سریع مصرف انرژی الکتریکی بالا میباشد بنابراین محصول با مش پائین و هزینه بالا تولید شــده مقرون به صرفه نبوده و این روش در حال حاضر در جهان کاربرد ندارد.
روش دوم استفاده از هوای سرد با استفاده از کمپرسور است، که در این روش انرژی کمتر و مصرف هوا زیادتر می باشد. بطور کلی روش انجماد تدریجی و بازیابی مواد لاستیکی مؤثرترین و ارزانترین روش برای بازیافت تایرهای فرسوده میباشد .
در کشور ما بر اساس آمار تا پایان سال ٨٤ به ازاء هر ۸ تا ۹ نفر یک خودرو وجود دارد و نیز سرانه تایر فرسوده به ازاء هر ٥ تا ٦ نفر یک حلقه میباشد. و تعداد خودروهای موجود سواری وانتی ،باری ،اتوبوسی کشاورزی و صنعتی تا پایان سال ٨٤ ، تقریبا٨٢٢٥٤٩٩ دستگاه بوده. و تعداد تایر فرسوده خودروهای موجود ۱۲۷۱۱٤۰۰ حلقه و همچنین وزن تایر فرسوده خودروهای موجود تا پایان سال همان سال ٢٥٤٥۰۰ تن میباشد .
.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا