عوامل آسیب دیدن زنجیرهای الواتور

عوامل آسیب دیدن زنجیرهای الواتور

 

۱)کشیدگی ۲)خمیدگی ۳)آسیب دیدگی ۴)زنگ زدگی ۵)ترک خوردگی ۶)ضعیف شدگی ۷)پلاک شناسی

 


 

کشیدگی:
بلند کردن بیش از حد بار ،باعث کشیدگی روی زنجیر الواتور می شود.
به اندازه ۱۰ الی ۲۰ حلقه از ابتدای قلاب زنجیر الواتور نو را اندازه گیری کنید،سپس بعد از گذشت زمان و در زمان بازرسی ،همان طول را برای زنجیر الواتور مورد بازرسی اندازه گیری کرده و دو طول را با هم مقایسه کنید،در صورتی که میزان کشیدگی بیش از حد مجاز باشد،زنجیر را تعویض کنید.

 


 

خمیدگی:
حلقه های زنجیر به علت پیچیده شدن دور اجسام مربع شکل و بسته بندی نادرست بار خمیده می شوند.اگر خمیدگی در محل جوشکاری حلقه واقع شده باشد،زنجیر باید سریعا بازرسی شده تا از محکم بودن محل جوش اطمینان حاصل شود.

 


 

آسیب دیدگی:
پیچیده شدن زنجیر به دور بارهایی که لبه های تیز دارند،موجب آسیب دیدگی حلقه های زنجیر می شود.کشیدن زنجیر روی سطح زمین نیز موجب ضعیف شدن آن می شود.زنجیرهایی که میزان صدمه دیدگی ،فرورفتگی و شکاف های آن بیش از ۱۰درصد قطر باشد،باید کنار گذاشته شوند.مواجهه با حرارت بیش از اندازه نیز می تواند ساختار مولکولی و خصوصیات زنجیر را تحت تاثیر قرار دهد.

 


 

رنگ زدگی:
تغییر رنگ در سطح بیشتر زنجیرها به معنی زنگ زدگی و خوردگی آنها است.

 


 

ترک خوردگی:
برای پیدا کردن ترک ها ، ابتدا زنجیر را با روغن آغشته سپس آن را خشک کنید و با یک لایه پودر گچ سفید ، روی آن را بپوشانید .چند ساعتی متتظر بمانید .در صورت وجود ترک خوردگی در سطح زنجیر،گچ موجودی درقسمت های ترک خورده،تغییر رنگ می دهد.به این ترتیب میتوان محل و شکل ترک خوردگی زنجیر را پیدا کنید.

 


 

ضعیف شدگی:
در صورتی که زنجیرها روی یکدیگر قرار گرفته و یا زمانی که به دور چرخ دوار پیچده می شوند،حرکت مداوم رفت و برگشتی ،کار سنگین و در نتیجه تولید نیروی اصطکاک بین حلقه ها باعث ضعیف شدگی آنها می شود.برای تست و اندازه گیری میزان ضعیف شدگی حلقه ی مورد آزمایش ،بیش از ۱۰ درصد قطر حلقه ی مذکور باشد زنجیر باید تعویض شود.

 


 

پلاک شناسایی:
درصورتی که زنجیری پلاک شناسایی نداشته و یا پلاک آن ناخوانا یا مخدوش باشد از رنجیر استفاده نکنید. اسناد بازرسی از رنجیر و طول هر ساق زنجیر باید بایگانی شده و در دسترس قرار داشته باشد.

 


صنایع کوبن پیچ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا