سیم بکسل/طناب فولادی

سیم بکسل

 

طنابها در آغاز از پوست دباغی شده موی حیوانات و مواد گیاهی ساخته می شدند. قدیمی ترین طنابهای ساخته شده توسط انسان، به حدود ۹ الی ۱۲ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمیگردد.

بقایای طنابهای یافت شده در مصر نشان میدهد که این طنابها از موی شتر بافته شدهاند بعضی از نقاشی های موجود در مصر نشان میدهد که انسان در آن زمان از پاپیروس، چرم و الياف درخت خرما برای ساخت طناب استفاده می کرده است.
در قروں ۱۵ و ۱۶، لئوناردو داوینچی دو نوع ماشین برای تولید طناب اختراع کرد. بعدها اگریکولا از طناب برای جابه جایی مواد در معادن استفاده کرد. در آغاز قرن نوزدهم طنابهای کنفی و زنجیرهای آهنی در معادن به کارگرفته شدند. بین سالهای ۱۸۲۴ الی ۱۸۳۸ یک مهندس معلن آلمانی به نام آلبرت، تلاشهای زیادی را به منظور افزایش مقاومت و کارایی طناب های کنفی که در معادن به کار می رفت انجام داد. در آن زمان به دلیل هزینه ی بالای ساخت طنابهای سیمی، کارخانجات تمایلی برای خرید این گونه طنابها از خود نشان نمیدادند.

اولین طناب فلزی در تاریخ ۲۳ جولای ۱۸۳۴ با قطر ۱۸ میلیمتر، با سه استرند و چهار مفتول فلزی ساخته شد. با رشد صنعت و پدیدآمد ماشین آلات مدرن، صنعت تولید سیم بکسل وارد حیات جدیدی شد و سیم بکسل های گوناگونی ساخته شده و به بازار آمدند.

پیش از اختراع سیم بکسل در سال ۱۸۳۴ میلادی، رایج ترین وسیله برای عملیات باربرداری زنجیرها بودند. اشکال اساسی زنحیرها این بود که با ایجاد آسیب و نقص در یک حلقه ی زنجیره كل ساختمان زنحیر دچار نقص شده و از سرویس خارج میشد ولی سیم بکسل ها از این ایراد بزرگ زنجیرها مستثنی هستند، یعنی با وجود نقص در یکی از اجزای سیم بکسل، تغییر زیادی در ساختمان کلی و ایمنی سیم بکسل به وجود نمی آید. زنجیرها ساختار خطی دارند و پیوستگی کل سیستم بستگی به تک تک اجزا دارد ولی در سیم بکسل ها، ساختار سیستم موازی است، یعنی اجزاء در کنار یکدیگر قرار دارند به گونه ای که نقص در یک نقطه ی سیستم، عملکرد کل سیستم را دچار اشکال نمی کند.
(با آسیب دیدگی یکی از اجزای سیم بکسل تغییر قابل توجهی در مقاومت کلی آن به وجود نمی آید .)


ساختمان سیم بکسل

هر سیم بکسل از سه جزء اصلی تشکیل شده است.
١. مفتولها که استرند (Strand) را می سازند.
٢. استرندها که به صورت مارپیچ دور یک هسته یا مغزی قرار می گیرند.
۳. هسته یا مغری (Core)

مفتول ها از مواد مختلفی مانند فولاد، آهن، فولاد ضدزنگ، برنز و … ساخته می شوند اما امروزه بیشتر از مفتول هایی از جنس فولاد پر کربن استفاده میشود.
نیروی کششی و مقاومت سیم بکسل ها یا طنابهای فولادی براساس منحنی های مربوطه مورد ارزیابی قرار می گیرد به عبارت دیگر هرچه قطر مفتولی کمتر باشد نیروی کششی آن بیشتر حواهد بود.

 


طبقه بندی انواع مفتولهای سازنده ی سیم بکسل

١. مفتول فولادی بدون پوشش:
این نوع مفتول در مناطقی که عوامل ایجاد زنگ زدگی کمتر هستند، بیشتر به کار می رود. به خاطر داشته باشید که حتی مفتول فولادی بدون پوشش را می توان با برنامه ی مناسب و منظم روغن کاری و در مقابل زنگ زدگی محافظت کرد.

٢. مفتول فولادی گالوانیزه:
این نوع مفتول فولادی با پوشش یکدست فلز روی، مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی، رطوبت و … دارد. مفتول فولادی گالوانیزه باتوجه به خصوصیات آن، کاربرد گسترده ای در صنایع کشتیرانی، امور دریایی و شیلات دارد. گاهی از فلز قلع نیر برای پوشش فولاد استفاده میشود. باید دانست که قلع در مقایسه با روی، مقاومت کمتری در برابر زنگ زدگی دارد.

٣. مفتول فولادی ضدزنگ
:(Ss : Stainless Steel)
این نوع مفتول علاوه بر مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ زدگی، در مقابل حرارت بالا تا حدود ۱۰۵۰ درجه ی سانتی گراد نیز مقاوم بوده و در صنایع مختلف مانند صنایع شیمیایی، غذایی، دارویی و دریایی به کار می رود. نوع ۳۰۵ SS
این مفتول فاقد خاصیت آهنربایی بوده و نوع SS ۳۱۶ خاصیت آهنربایی کمی داشته و نوع SS ۳۰۴/۳۰۲ دارای خاصیت آهنربایی است.


استرند (Strand):

دو یا چند مفتول که باتوجه به یکی از انواع آرایش های هندسی مشخص، کنار یکدیگر قرار می گیرند، استرند را تشکیل میدهند. به عبارت ساده تر هر سیم بکسل از تعدادی استرند و هر استرند ار تعدادی مفتول تشکیل می شود.

استرندهای چندلایه گونه ای دیگر از استرندها هستند که در ساختار آنها دو لایه استرند به دور یک مغزی پیچیده شده و تمام استرندها قطری یکسان دارند. این نوع استرندها کارایی خوبی دارند ولی به علت ایجاد نقاط تقاطع بیشمار، فشار موضعی فراوانی به قسمتها وارد شده و شکست زودهنگام مفتول ها را در پی خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا