سوشی تسمه نقاله چیست؟

 


kaiten-zushi یا سوشی تسمه نقاله


سوشی تسمه نقاله نوعی رستوران سوشی رایج در ژاپن است. کایتن سوشی ها رستوران‌هایی هستند که در زبان ژاپنی به آنها 回転寿司 گفته می شود و به معنای «سوشی چرخشی» نیز می باشد.در خارج از کشور ژاپن کایتن سوشی را با نام «قایق سوشی» یا «قطار سوشی» می‌شناسند که سوشی‌ها را بر روی قایق‌های شناور یا واگن‌های قطارهای خیلی کوچک یا روی نوار نقاله سرو می‌کنند.

این مدل از رستوران ها در ابتدا به منظور سرو غذا برای مشتریان بیشتر در زمان کمتر به وجود آمد. بشقاب های سرو سوشی روی یک تسمه نقاله چرخشی در طول رستوران قرار میگیرند که از داخل رستوران می پیچد و از کنار هر میز پیشخوان و صندلی عبور می کند.

 

 

 


برداشتن غذا از روی تسمه نقاله


برای تحویل غذایی که سفارش داده اید ،تنها کاری که باید انجام دهید این است که از روی تسمه نقاله مقابل‌تان غذای خود را بردارید.
بهتر است توجه کنید که کدام غذا به تازگی به این نوار اضافه شده است. وقتی غذایی تازه سفارش داده می شود، قبل از قرارگیری بر روی تسمه نقاله ، علامت گذاری میشود تا سایر مشتریان بدانند که این ظرف توسط شخصی سفارش داده شده است. البته کارکنان رستوران غذاهای قدیمی را از روی نوار نقاله برمی‌دارند.

صورتحساب نهایی بر اساس تعداد و نوع بشقاب سوشی مصرفی است.

 

 

 


ساختمان کایتن سوشی


نوار نقاله سوشی شامل یک نوار نقاله نازک و باریک است. این تسمه نقاله به گونه ای طراحی شده است که در محدوده تنگ یک رستوران سوشی قرار گیرد. نوار نقاله استاندارد از یک زنجیر هلالی پلاستیکی ویژه طراحی شده استفاده کند.
زنجیر در واقع از طرف خود (روی صفحات پیوندی آن) با صفحه هلالی به وسیله یک سنجاق به صفحه جانبی دیگر متصل میشود. این به زنجیر شعاع خمشی بسیار کوچکی می دهد و به نوار نقاله اجازه می دهد تا گوشه های محکمی را که در اکثر رستوران های سوشی تسمه نقاله وجود دارد ایجاد کند.

علاوه بر این طرح افقی به این معنی است که هیچ سمت برگشتی از زنجیره وجود ندارد که نه تنها افتادگی و لغزش زنجیر با غلتک را از بین میبرد بلکه امکان طراحی بسیار کم عمق تری را نیز فراهم میکند.

 

 

 


تاریخچه کایتن سوشی


سوشی تسمه نقاله توسط یوشیاکی شیرایشی ( 1914 ) اختراع شد که با کارکنان رستوران کوچک سوشی خود مشکل داشت و برای مدیریت رستوران به تنهایی مشکل داشت.
 او ایده سوشی تسمه نقاله را پس از تماشای بطری های آبجو بر روی تسمه نقاله در یک کارخانه آبجوسازی به دست آورد.
در ابتدا در یک رستوران سوشی تسمه نقاله، همه مشتریان رو به تسمه نقاله می نشستند. اما این مورد در میان گروه ها محبوب نبود. متعاقباً میزهایی با زوایای قائم به تسمه نقاله اضافه شدند. که به شش نفر اجازه میداد در یک میز بنشینند. این همچنین طول تسمه نقاله مورد نیاز برای خدمات رسانی به تعداد معینی از افراد را کاهش داد.
رونق سوشی تسمه نقاله در سال 1970 پس از اینکه یک رستوران سوشی تسمه نقاله سوشی را در نمایشگاه جهانی اوزاکا سرو کرد آغاز شد .
رونق دیگری در سال1980 شروع شد. زمانی که غذا خوردن در بیرون از خانه محبوبیت بیشتری پیدا کرد . سرانجام در اواخر دهه 1990، زمانی که رستوران های ارزان قیمت اقتصادی محبوب شدند.
در سال 2010 معروف ترین برند سوشی تسمه نقاله در ژاپن، Sushiro بود.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا