جرقه گیر ترانس در ترانسفورماتورها

جرقه گیر ترانس

جرقه‌گیر ترانس یک دستگاه حفاظتی است که در صورت افزایش ناگهانی ولتاژ، برای حفظ ایمنی ترانسفورماتور عمل می‌کند. این دستگاه از دو میله با نوک‌های تیز یا باریک تشکیل شده است که روی بوشینگ‌های ترانسفورماتور نصب می‌شوند.

 

وظیفه جرقه‌گیر ترانس

وظیفه جرقه‌گیرها این است که در مواجهه با ولتاژهای ناگهانی، ولتاژ اضافی را به زمین تخلیه کنند بدون ایجاد آسیب برای بوشینگ‌ها و ایزولاسیون ترانسفورماتور. این دستگاه‌ها از طریق بدنه زمین‌شده ترانسفورماتور، ولتاژ اضافی را به زمین منتقل می‌کنند.


ویژگی جرقه‌گیر ترانس

فاصله بین دو میله جرقه‌گیر قابل تنظیم است، به‌طوری‌که بر اساس بزرگترین ولتاژ ضربه‌ای قابل تحمل و ارتفاع محل نصب ترانسفورماتور از سطح دریا تنظیم می‌شود. جرقه‌گیرها اساساً برای حفاظت از ترانسفورماتور در برابر نوسانات ولتاژ ناگهانی طراحی شده‌اند و نقش مهمی در حفظ ایمنی و عملکرد صحیح ترانسفورماتور دارند.

کرپی چیست؟

کرپی یکی از مهم‌ترین اجزاییست که برای حمایت از انواع لوله‌های فولادی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. مهم نیست که آیا این لوله‌ها برای انتقال و راه‌اندازی کابل‌های برق یا برای انتقال مایعات در سیستم لوله‌کشی به کار گرفته می‌شوند، همه آنها به اتصالات کرپی لوله نیاز دارند، تا در مسیر خود به‌طور کامل ثابت و پایدار باشند. این اتصالات گاهی به نام “یوبولت” هم شناخته می‌شوند که نام‌گذاری آن به دلیل شباهت ساختارش به یک حرف U است. درباره لیست قیمت کرپی یوبولت|بست لوله بیشتر بخوانید.

در ابتدای مقاله خواندیم که جرقه گیرها برای حفاظت از ترانسفورماتورها در برابر ولتاژهای زیاد بر روی بوشینگ‌های ترانسفورماتور نصب شده و استفاده می‌شوند. حال به بررسی کوتاهی از ترانسفورماتورها بپردازیم


ترانس یا ترانسفورماتور چیست؟

ترانسفورماتور، یا به طور کلی ترانس، یک قطعه یا المان است که از دو سیم پیچ تشکیل شده است. این سیم‌ها معمولاً روی یک هسته فلزی که از جنس‌های مختلف است پیچیده می‌شوند. وظیفه ترانسفورماتور این است که وقتی به یکی از سیم‌پیچ‌هایش جریان متناوب یا AC اعمال می‌شود، این جریان را بدون اتصال سیمی به سیم‌پیچ دیگر منتقل یا به اصطلاح القا می‌کند.
به عنوان مثال، در خانه‌ها، برای دستگاه‌ها و تلویزیون‌های CRT ممکن است ولتاژهای مختلف نیاز باشد. با استفاده از یک ترانسفورماتور، ولتاژ اصلی (مانند ۲۲۰ ولت در ایران) به ولتاژ مورد نیاز دستگاه تبدیل می‌شود.


تعاریف علمی ترانسفورماتور

  • ترانسفورماتور یا ترانسفورمر، به وسیله‌ای است که انرژی الکتریکی را از یک مدار به مدار دیگر منتقل می‌کند، از طریق القای الکتریکی از یک یا چند سیم‌پیچ. وقتی جریان جاری در مدار اول (اولیهٔ ترانسفورماتور) جریان متناوب می‌شود، یک میدان مغناطیسی در اطراف سیم‌پیچ اول ایجاد می‌شود، که این میدان مغناطیسی باعث القای ولتاژ در مدار دوم می‌شود. اضافه کردن یک بار به مدار دوم باعث جریان ثانویه می‌شود.
  • یک تعریف دیگر از ترانسفورماتور این است که اگر دو سیم پیچ را در کنار یکدیگر قرار داده و جریان متغیری از یکی از آنها عبور دهیم، ولتاژی در سیم پیچ دوم القا می‌شود. این پدیده اساس کار ترانسفورماتور است. در یک ترانسفورماتور، بین سیم‌پیچ‌های اولیه و ثانویه هیچ تماس الکتریکی وجود ندارد و انرژی ورودی به طور کامل از طریق میدان مغناطیسی به ثانویه منتقل می‌شود.


* ترانس‌های بزرگ در ابعاد مانند 1*1 متر که به آنها ترانس‌های ولتاژ هم می‌گویند، و ترانس‌های کوچکتر در مدارات الکترونیکی با ابعاد 1*1 سانتی‌متر، هر دو از اصول قانون القای میدان مغناطیسی پیروی می‌کنند.

پیچ  دوسر رزوه

پیچ دو سر رزوه نوعی پیچ است که به جای رزوه معمولی که در پیچ‌های سنتی یافت می‌شود. دو رزوه در هر طرف شفت پیچیده شده است. این طراحی منحصر به فرد خواص و کاربردهای متمایزی را به پیچ دو سر رزوه می دهد. رزوه ها می توانند متقارن باشند یا گام های متفاوتی داشته باشند که در استفاده از آنها تطبیق پذیری ایجاد می کند.
درباره تولید و پخش پیچ های دوسر رزوه
 بیشتر بخوانید.

کاربرد ترانس یا  ترانسفورماتور

ترانسفورماتورها به منظور افزایش یا کاهش ولتاژ و جریان، یا به عبارت دیگر انتقال توان، استفاده می‌شوند. به طور تئوری، اگر یک سر سیم‌پیچ 100 وات توان داشته باشد و در نظر نگیریم که تلفات را، در سیم‌پیچ دوم نیز 100 وات توان خواهیم داشت. بنابراین، ترانسفورماتور توانی تولید نمی‌کند، بلکه فقط توان را منتقل می‌کند.

کاربردهای ترانسفورماتور عبارتند از:

  1.  ترانسفورماتورهای ولتاژ در خطوط انتقال برق.
  2.  ترانسفورماتورهای تطبیق امپدانس در آمپلی‌فایرها.
  3.  ترانسفورماتورهای ایزوله مورد استفاده در تعمیرات.
  4.  ترانسفورماتورهای کاهنده ولتاژ که به عنوان منابع تغذیه برای مدارات الکترونیکی استفاده می‌شوند.
  5.  ترانسفورماتورهای استفاده شده در منابع سوئیچینگ و…

پیچ دنده کبریتی

این نوع از پیچ و مهره ها به دلیل سرعت و قدرت استقامت بالا یکی از پرمصرف ترین نوع از پیچ ها میباشند . برای مثال در اکثر جک های درب های پارکینگ های برقی مورد اسفاده قرار میگیرند ، طوری که با حرکت دورانی پیچ در مهره باعث حرکت خطی جک و درنهایت باعث باز و بسته شدن درب میشود. درباره لیست قیمت پیچ متری دنده کبریتی بیشتر بخوانید.

اجزای ترانسفورماتور

  1.  هسته (مدار مغناطیسی):هسته، مسیر اصلی عبور شار مغناطیسی است که از ورقه‌های فولادی با درصد بالای سیلیکون ساخته شده است. این مجموعه یک مسیر مغناطیسی پیوسته با حداقل فواصل هوایی بوده و تلفات هیسترزیس را به کمک عملیات حرارتی ویژه به حداقل ممکن می‌رساند.
  2. سیم پیچ (اولیه و ثانویه):سیم پیچها به همراه عایق بندی آن، مهمترین قسمت یک ترانسفورماتور هستند که از مجموعه‌ای از حلقه‌های هادی تشکیل شده‌اند. این حلقه‌ها بر روی ستونهای هسته قرار می‌گیرند.
  3. تپ چنجر:تنظیم ولتاژ با تغییر تعداد دور سیم پیچها با استفاده از تپ چنجر انجام می‌شود.
  4. تانک و رادیاتورها:اجزاء اصلی ترانسفورماتور مانند هسته و سیم پیچها در داخل ظرفی به نام تانک قرار می‌گیرند. تانکها از نوع معمولی و زنگی هستند.
  5. کنسرواتور:جهت تنظیم وضعیت بار ترانسفورماتور و تعادل سه فازها در ترانسفورماتور استفاده می‌شود.
  6. بوشینگ (فشار قوی و ضعیف):برای اتصال و جداسازی کابل‌های مربوط به هسته ترانسفورماتور استفاده می‌شود.
  7. رله بوخهلتس:جهت حفاظت و کنترل ترانسفورماتور در مواقع اضطراری و خطرات مختلف استفاده می‌شود.
  8. ترمومترها (سیم پیچ و روغن):جهت اندازه‌گیری دما و کنترل حرارت در ترانسفورماتور استفاده می‌شود.
  9. ارتفاع سنج:برای اندازه‌گیری ارتفاع نیزنگلیسه ترانسفورماتور استفاده می‌شود.
  10. رطوبت گیر:جهت جلوگیری از ورود رطوبت و محافظت از ترانسفورماتور در برابر خرابی‌های ناشی از رطوبت استفاده می‌شود.
  11. فشار شکن:برای جلوگیری از بروز حوادث ناشی از فشارهای بالای ترانسفورماتور استفاده می‌شود.

 

ساختار یک ترانسفورماتور به طور کلی شامل یک هسته مغناطیسی است که دو یا چند سیم پیچ بر روی آن قرار گرفته‌اند. این اجزا در داخل تانک ترانسفورماتور قرار دارند و تانکها بر اساس نیاز سهولت و امکانات برای قراردادن و خارج کردن قسمت‌های اکتیو ترانسفورماتور به دو نوع معمولی و زنگی تقسیم می‌شوند.

پیمایش به بالا