کار با سیم بکسل و زنجیر/ مرکز گرانش بار

مرکز گرانش بار (center of gravity)

 

مرکز گرانش بار نقطه ای است اطراف بدنه ی جسم که وزن جسم به طور یکنواخت توزیع می شود. لازم به ذکر است که مرکز گرانش یا جسم با تغییر موقعیت جسم جابه جا نمی شود. به عبارت ساده تر.مرکز گرانش بار نقطه ای است که اگر بار از آن نقطه آویزان شود.تعادل كامل خواهد داشت.

لازمه ی متعادل بودن بار این است که قلاب جرثقیل در امتداد مرکز گرانش بار قرار گیرد. مرکز گرانش یا اجسام با علامت دایره ی نیمه پر در اجسام مشخص میشود.

قبل از انجام عملیات باربرداری ضروری است . که اطمینان حاصل شود بار توسط اسلینگهای مربوطه کاملا محکم و تعادل و پایداری آن حفظ شود.
برای حفظ تعادل و پایداری بار لازم است که قلاب جرثقیل دقيقة بالای مرکز گرانش بارو در راستای آن باشد.

علاوه بر موقعیت قلاب جرثقیل، زاویه ی بین ساق های اسلینگ در حالت چندتایی نیز در تعادل و پایداری بار نقش به سزایی دارد.

پایداری (Stability )بار به معنی توانایی بار در برابر واژگونی است. برای مثال یک جسم باریک با مرکز گرانش بار بالا نسبت به یک جسم پهن با مرکز گرانش پایین. به نیروی کمتری برای واژگونی نیازمند است.

 

فرمول به دست آوردن فشار وارده به اسلینگها در زوایای مختلف:

در صورت استفاده از دو اسلینگ برای بلند کردن یک بار با وزن مشخص در زوایای مختلف، از فرمول زیر (6166 BS) می توان میزان فشار وارد بر هر اسلینگ را به دست آورد:

L = WxF

W=وزن بار بر حسب تن
F=فاکتور زاویه ی هر ساق اسلینگ
L=بار اعمال شده به هر اسلینگ

هرچه زاویه ی بین دو اسلینگ کمتر باشد .و یا به عبارت دیگر طول اسلینگ بلندتر باشد فشار کمتری به اسلینگها وارد می شود. برای مثال اگر اسلینگها کاملا به حالت عمود بار را بلند کنند به هر اسلینگ ۵۰۰ کیلوگرم فشار وارد می آید در صورتی که با افزایش زاویه بین دو اسلینگ مثلا در ۱۵۰ درجه به هر اسلینگ ۱/۹۴ تن فشار وارد میشود که این فشار از وزن خود بار نیز که ۱ تن است بیشتر است.

مثال: اگر وزن بار ۱۲ تن و زاویه ی بین اسلینگ ها ۶۰ درجه باشد . میزان بار وارد بر هر اسلینگ به صورت زیر محاسبه می شود:
L = WxF
12 × 0.58 =6.96 TONE

 


صنایع کوبن پیچ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا