زنجیر صنعتی/زنجیر لینکی چیست/کاربرد زنجیر مفصلی

ساختار زنجیر صنعتی-کاربرد -مشخصات و انواع زنجیر های مفصلی

 

زنجیر چیست؟

 

زنجیر از به هم یوستن پشت سر هم مفصلی اعضا ایجاد می شود و به دلیل شعاع چرخش کم این زنجیر ها در انواع صنایع مختلف و دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

ساختار زنجیر های صنعتی و مفصلی به دین صورت است که با اتصال چندین صفحه رابط (لینک) به یکدیگر ساخته می شوند.

زنجیر های لینکی نسبت به زنجیر های حلقوی سرعت کاری بالاتری را ممکن می گرداند و همچنین اطمینان بیشتری را دارند.

باوجود این زنجیرهای لینکی قابلیت تحمل بار برابر با زنجیر های میله ای گرانتر می باشد.

 


 

زنجیر های مفصلی انواع مختلفی دارند که جهت جابجایی و انتقال نیرو مورد استفاده قرار می گیرند.

1- زنجیر صنعتی صفحه ای(زنجیر گال)

2-  زنجیر صنعتی مواد  با پین توپر

3-زنجیر های غلطکی

4- زنجیر های با قابلیت حرکت در فضا

 


 

زنجیرهای صفحه ای (زنجیرهای کال) :

صفحات اتصالی با پرچ کردن میله های زنجیر نگاهداشته میشوند. انعطاف پذیری کمتر و سرعت کار کرد از نتایج این ساختار است. کاربردهای آن بیش از همه به عنوان زنجیرهای بار برای مثال زنجیر بالابر در لیفتراکها، به عنوان زنجیر برگرداندن بار در جرثقیلهای آهنگری می باشند.

 


 

زنجیرهای مواد با پین توپر:

در صفحه داخلی یک بوش ضد سایش پرس می شود، که با پین محکم شده در صفحه خارجی زنجیر یک مفصل می سازد.
سایش کمتر، انعطاف پذیری خوب و سرعت کارکرد بالاتر( بسته به گام زنجیر)از نتایج ساختاری این زنجیر میباشد. زنجیرهای با پین توپر در کانوایرهای پیوسته به عنوان زنجیر کانوایر کاربرد ویژه ای یافته اند. در آن کانوایرها در صورت لزوم روی بوش غلتک تکیه گاهی یاتاقان بندی گردیده و صفحه های زنجیر به زبانه یا المان حمل مجهز می شوند.

 


 

زنجیرهای غلتکی :

 

زنجیر غلتکی ساختاری مشابه زنجیر پینی دارد. با وجود این روی بوش یک غلتک ضد سایش قرار می گیرد. در نتیجه سایش آن شدیدا کاهش یافته، انعطاف پذیری و سرعت کارکرد آن افزایش می یابد.
زنجیرهای غلتکی نیز به عنوان زنجیرهای انتقال توان مناسب می باشند و همچنین برای نیروهای کششی بزرگ به صورت دو و سه ردیفه ارائه می شوند.

 


 

زنجیرهای با قابلیت حرکت در فضا :

هدایت خطی یک زنجیر، برای مثال زنجیر کانوایر یک نقاله مدور (حلقه بسته)، با زنجیرهای با مفصل متقاطع ( پین دار با قطعات قابل بستن)

یا زنجیرهای با پین فرو رفته و در وضعیت نیروهای کششی کوچک با زنجیرهای حلقوی تحقق می یابد. زنجیرهای دارای قابلیت حرکت فضایی اجازه نیروی کششی تا 50kN و ضریب اطمینان 10 برابری در مقابل شکست را ممکن می سازند.

 

 


 

محاسبه زنجیرهای مفصلی :

صفحه یک زنجیر مفصلی تحت کشش و فشار سطحی (در پينها و بوشها)، پینها و یا بوشها تحت فشار سطحی و برش بارگذاری می شود. نیروی گسیختگی زنجیر اغلب بسته به اندازه زنجیر از استانداردهای DIN یا کاتالوگهای سازنده بدست آمده و با استفاده از ضریب اطمینان در برابر گسیختگی یا نیروی کششی مورد نیاز زنجیر مقایسه و انتخاب می شود.

 


صنایع کوبن پیچ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا