روش های بستن بار با زنجیر و سیم بکسل

روش های مختلف بستن بار

 

به طور کلی هشت روش اصلی برای بلند کردن و بستن بار وجود دارد که با ترکیب این روشها با یکدیگر، روش های ترکیبی دیگری نیز به وجود می آیند، که در اینجا فقط روش های اصلی و پر کاربرد مورد بررسی قرار می گیرند.


روش اول:
بستن بار به شکل تک اسلینگ عمودی (Single Vertical Hitch)

 

در این روش، وزن كل بار توسط یک اسلینگ تحمل می شود. و زاویه ی اسلینگ نسبت به خط افق ۹۰ درجه است.در این حالت وزن بار می تواند برابر با حداکثر ظرفیت اسلینگ و اتصالات مربوطه باشد.
به عبارت دیگر می توان مقدار باری را که اسلینگ مجاز به برداشتن آن است ،به طور کامل مورداستفاده قرار داد ولی هرگز نباید از آن تجاوز شود.
اتصالات انتهای اسلینگ می تواند متفاوت باشد. ولی حتما باید از حلقه ی فلزی در چشمی (Thimble) برای جلوگیری از آسیب دیدن سیم بکسل استفاده کرد.

از این نوع روش بستن، نباید برای بلند کردن مصالح فله ای و باز، اجسام بسیار طویل و یا مواردی که حفظ تعادل بار دشوار است استفاده کرد. در این نوع روش بستن به دلیل امکان چرخش بار هیچ گونه کنترلی بر روی بار وجود ندارد و باید با استفاده از یک وسیلهی مناسب از چرخش اسلینگ و بار جلوگیری شود. روش بستن عمودی بار تنها برای مواردی که در بستن آنها از شگل و پیچ گوشواره ای استفاده شده، کاربرد دارد.

 


 

روش دوم:
بستن بار به شکل مهاری (Bridle Hitch)

 

روش بستن بار به شکل مهاری گاهی به روش لگامی نیز معروف است.
در این روش می توان از دو، سه یا چهار اسلینگ تکی (منفرد) برای بستن بار استفاده کرد.
این روش با گروه گسترده ای از اتصالات انتهایی به کار می رود.
در این روش در صورتی که بار به صورت یکنواخت در بین ساق های اسلینگ توزیع شود و قلاب در راستای مرکز گرانش بار قرار گیرد و بار به شکل تراز بالا برده شود، پایداری بار بسیار زیاد خواهد بود.

برای تنظیم طول اسلینگها از پیچ تنظیم دو طرف (Turnbuckle) برای توزیع یکنواخت بار استفاده می شود. بستن بار به روش مهاری زمانی اثربخش خواهد بود که زاویه ی بین ساقهای اسلینگ در حد استاندارد بوده و هیچ گونه اضافه باری به اسلینگ وارد نشود.
اگر توزیع بار در این روش به درستی انجام نشود حتی با استفاده از چهار اسلینگ، وزن بار توسط دو اسلینگ تحمل خواهد شد و دو اسلینگ دیگر نقش متعادل کننده ی بار را ایفاء خواهند کرد.


روش سوم:
بستن بار به روش تک اسلینگ بسکتی (Single Basket Hitch)

در این روش، برای مهار بار یک سر اسلینگ به قلاب جرثقیل وصل نشده و سر دیگر آن از زیر بار رد شده و به قلاب وصل می شود. مطمئن شوید که بار در طول اسلینگ نچرخد و سر نخورد. زیرا هم بار و هم اسلینگ دچار آسیب دیدگی می شوند.

در این روش بار به شکل خودکار متوازن می شود و هر ساق اسلینگ نیمی از وزن بار را تحمل می کند. لازم به ذکر است بارهایی را که حفظ تعادل آن دشوار است، با این روش جابه جا نکنید زیرا احتمال در رفتن اسلینگ وجود دارد.

 

 


روش چهارم:
بستن بار به روش دو اسلینگ بسکتی (Double Basket Hitch)

در این روش، دو اسلینگ جداگانه از زیر بار عبور داده می شود تا تعادل بار حفظ شود.
ساق های اسلینگ ها باید به اندازه ی کافی از یکدیگر دور باشند ولی نه به اندازه ای که زاویه ی بین ایسلینگ و بار خیلی کوچک شود.
مقدار زاویه ی مناسب بین بار و اسلینگ در این روش، بهتر است از ۶۰ درجه بیشتر باشد.
در بارهایی که سطح صاف دارند برای جلوگیری از سر خوردن و دررفتن اسلینگ، اسلینگ ها را به نوعی با بار درگیر کنید.


روش پنجم:
بستن بار به روش بسکتی دو دورپیچ (Double Wrap Basket Hitch)

در این روش، اسلینگ های مورداستفاده به طور کامل به دور بار پیچیده می شوند و نه تنها بار را دربر می گیرند بلکه آن را کاملا مهار نیز می کنند.

این روش برای جابه جایی بارهای فله ای و باز مانند لوله ها، میله ها، بارهای استوانه ای صاف بسیار مناسب است. زیرا اسلینگ تماس كامل ۳۶۰ درجه ای با بار دارد و بار را کاملا مهار می کند.


روش ششم:
بستن بار به روش خفتی تک اسلینگ (Single Choker Hitch)

در این روش، اسلینگ بار را به شکل حلقه کاملا مهار می کند و با بلند کردن بار گرهی ایجادشده محکم تر می شود.
در این روش، تماس کامل با بار وجود ندارد، بنابراین نباید از روش خفتی برای بلند کردن بارهای فله ای یا بارهای باز و بارهای بلند که تعادل کافی ندارند استفاده کرد.

تاحدامکان که حداكثر تا ۷۵٪ ظرفیت مجاز اسلینگ برای انجام باربرداری استفاده شود، و باعث کاهش توان جابه جایی اسلینگ می شود زیرا از تنظیم و جابه جایی اجزای اسلینگ هنگام برداشتن بار جلوگیری کرده و اسلینگ را زاویه دار کرده و خمی با قطر کوچک در محل خفت شده (گره خورده )ایجاد می کند.

در استانداردها برای بستن بار به روش خفتی، یک جدول ظرفیت براساس زاویه اسلینگ وجود دارد که هرچه زاویه ی اسلینگ از ۱۲۰ درجه کمتر شود، ظرفیت اسلینگ کاهش می یابد و هرچه زاویه از ۱۲۰ درجه بزرگتر شود، می توان از اسلینگ با ۱۰۰٪ ظرفیتش استفاده کرد.


روش هفتم:
بستن بار به روش خفتی دو اسلینگ (Double Choker Hitch)

در این روش، از دو اسلینگ مجزا برای بستن بار استفاده میشود و برای برقراری پایداری از همدیگر فاصله داده می شوند.
در این روش، اسلینگها مانند روش خفتی تک اسلینگ در تماس کامل با بار نیستند اما امکان برقراری تعادل و پایداری بار وجود دارد.

از این روش می توان برای جابه جایی بارهای فله ای نیز استفاده کرد.


روش هشتم:
بستن بار به روش خفتی دو دورپیچ (Double Wrap Choker Hitch)

در این روش، اسلینگ پیچیده شده ی دور بار، قبل از اتصال به بخش عمودی اسلینگ، دو دور کامل به بار پیچیده می شود.
در این حالت اسلینگ کاملا با بار در تماس است و بار را مهار می کند.
اگر روش اسلینگ خفتی دو دورپیچ، به درستی انجام نشود و از شگل در قلاب جرثقیل استفاده نگردد، به علت عدم تساوی طول اسلینگ ها، بار تنها توسط یک ساق اسلینگ جابه جا می شود که این امر خطرناک است.
این روش در مناطقی که محدودیت ارتفاع وجود دارد کاربرد گسترده ای دارد.

 


صنایع کوبن پیچ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا