تسمه نقاله شستشو

تسمه نقاله شستشو/نوارنقاله های شستشو

شیوه برداشت، انبار کردن و حمل و نقل ،میوه در کیفیت و بازدهی فرآورده های تبدیلی میوه ها تأثیر بسزایی دارد.
بسیاری از مشکلات مربوط به فرآورش میوهها به عدم مدیریت صحیح تولید برداشت حمل و نقل و نگهداری میوه خام مربوط می.شود. در این میان انتخاب روشهای صحیح برداشت و حمل و نقل میوه خام از یک طرف سبب جلوگیری از آسیب دیدن و فساد میوه شده و از طرف دیگر بازده کاری افزایش مییابد امروزه استفاده از ماشین آلات بسیار پیشرفته برای برداشت و چیدن میوه از درخت، جمع آوری و حمل و نقل، تأثیر زیادی در کیفیت و کمیت میوه خام و در نتیجه محصولات تبدیلی حاصل از آن داشته است.

ماشين آلات و تجهیزات برداشت ،حمل و نقل، تسمه نقاله شستشو و دریافت

با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته مورد استفاده در برداشت و حمل و نقل میوه خام با استفاده از شاخکهای مربوطه که در فواصل مشخص با طراحی خاص و در چند ردیف که در پیرامون یک محور قرار دارند با حرکات لرزشی و تکانهای ملایمی که در داخل ساقه های درخت انجام میدهند سبب میشوند میوه ها بدون آسیب دیدن چیده شوند. بعد از چیده شدن میوهها از طریق کانال و هوپر مربوطه به سمت قسمت بارگیری کامیون هدایت میشوند.

در ماشین مربوط به حمل و نقل میوه خام ، قسمت بار میوه به شکل مکعب مستطیل روباز با دیواره های توری است و انتهای قسمت بارگیری به صورت درب متحرک است. علت توری شکل بودن دیوارهها اینست که:

  • اولاً تبادل هوا در بین میوهها انجام گیرد و از فساد ناشی از کپک زدگی در طولانی مدت و به خصوص در مورد میوه هایی که احتمالاً در داخل کابین مانده ،باشند جلوگیری کند.
  • دوماً برای سهولت شستشوی داخل کابین بار بهتر است دیواره ها مشبک یا توری باشند.

هنگام دریافت و تخلیه میوه در ایستگاه دریافت کارخانه تبدیل میوه به فرآورده های مربوطه قسمت بارگیری (کابین) ماشین به وسیله جک هیدرولیکی به صورت شیبدار درآمده و باعث تخلیه آهسته میوه ها به طرف کانال دریافت و شستشوی مقدماتی میگردد.

نوار نقاله شستشو

تجهيزات و ماشین آلات دریافت انتقال و تسمه نقاله شستشو

در ابتدای کار میوه ها از باغ به وسیله کامیون به کارخانه حمل میشود و در سیلوهای بتنی ریخته میوه ها میشوند. برای انتقال میوه ها به داخل کارخانه و انجام فرآیندهای مربوطه معمولاً از سیستم انتقال شناوری در داخل کانال حاوی آب استفاده میکنند. کانال مخصوص که در داخل آن آب در جریان است و جنس این کانالها از بتن یا استیل ضد زنگ میباشد.

آب با جریان مناسب در داخل کانال در جریان است که در ضمن انتقال میوه عمل شستشوی مقدماتی را انجام میدهد. در مراحل بعدی انتقال و در داخل کارخانه برای شستشوی مؤثر از انتقال دهنده های غلتکی و یا نقاله های استوانه ای منفذدار که مجهز به آب فشان هستند، استفاده میشود.
در سیستم شستشوی آب فشان حین انتقال میوه ها از روی غلتک های نقاله آب با فشار بر روی میوه پاشیده می شود تا عمل شستشو به طور مؤثر انجام گیرد.

در سیستم های شستشودهنده استوانه ای میتوان با تنظیم فاصله منفذها یا میله های استوانه و شیب استوانه از ابتدا تا انتها ضمن عمل ،شستشو عملیات درجه بندی را نیز مثلاً در مورد میوه سیب گوجه فرنگی و غیره انجام داد و بخشی از میوههای مناسب را برای بسته بندی و فروش تازه خوری انتخاب نمود.

در سیستم شستشودهنده غلتکی، میوه ها ضمن حرکت رو به جلو به طور کامل گردش می یابند در نتیجه تمام سطوح میوه در اثر گردش در معرض آب فشان قرار میگیرد و شستشو به طور مؤثر انجام می گیرد.

موارد مورد توجه در سیستمهای انتقال و تسمه نقاله شستشو

1.کیفیت آب:
کیفیت بهداشتی آب مصرفی به خصوص در مراحل پایانی قسمت شستشو از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که مستقیماً به ماندگاری محصول حاصل از فرایند تبدیل میوه تأثیر می گذارد. لذا در مراحل اولیه انتقال در کانالهای شستشو که میوه به صورت شناور در آب ضمن انتقال شستشوی مقدماتی نیز میشوند نیاز است آب کانال در زمانها و پایشهای مناسبی تعویض گردد و در مراحل پایانی برای آب شستشوی آب فشانها بایستی از آب بهداشتی و تصفیه شده استفاده گردد

2.جنس ماشین آلات و تجهیزات انتقال:
با توجه به اینکه در قسمت شستشو و انتقال دستگاهها دائماً در تماس با آب هستند لذا جنس قطعات بایستی از استیل ضد زنگ یا پلاستیک و پلیمرهای سخت و ضد سایش باشد.

3.طراحی ماشین آلات:
به گونه ای باشد که ضمن جلوگیری از صدمه دیده گی میوه عملیات شستشو نیز به نحو احسن انجام گیرد از جمله مواردی که در این زمینه مطرح است عبارتند از:

  • شيب كل سیستم انتقال و شستشو دهنده (مثلاً در نوع استوانه ای یا غلتکی شیب مهم است .)
  • فاصله غلتک ها یا میله و منافذ استوانه از همدیگر که) بایستی بر اساس مینیمم و ماکزیمم سایز و قطر میوههای منطقه جغرافیایی طوری انتخاب بشود که عمل انتقال و شستشو به طور مناسب انجام گیرد.
  • سرعت غلتکها
  • فشار آب شستشو و میزان دبی خروجی از نازلها که بایستی متناسب با سرعت حرکت غلتکها و بار یا مساحت میوههای روی غلتکها بایستی محاسبه گردد.

 

مطالب مرتبط :


لیست قیمت تسمه نقاله|قیمت لاستیک نوار نقاله
قیمت تسمه نقاله پی وی سی
ریگلاژ تسمه نقاله/سیستم کشش نوار نقاله
خمیر تعمیر تسمه نقاله-رزین تعمیر تسمه نقاله
استفاده از تسمه نقاله در فرهای پخت بیسکوییت

 

پیمایش به بالا