تسمه نقاله در کارخانه سیمان – نوار نقاله سیمان

نوار نقاله سیمان به تسمه نقاله ( Cement Conveyor ) در کارخانه سیمان گفته می شود که از تجهیزات موردنیاز و ضروری لازم در خط تولید سیمان می باشد. استفاده از تسمه نقاله در کارخانه های سیمان مطمئناً سریع ترین و مقرون به صرفه ترین راه حل حمل فله در مقایسه با موارد جایگزین است، اما مهم است که بدانیم چه نوع تسمه نقاله در صنعت سیمان استفاده می شود.

 

صنایع کوبن پیچ عرضه کننده انواع تسمه نقاله کارخانه سیمان با عرض 100cm – 120cm – 140cm ، با ضخامت 8mm – 10mm – 12mm باEP315 – EP400 – EP500 – EP630 در تعداد 3لایه نخ و 4لایه نخ و مقاوم در برابر سایش و دما می باشد. برای اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با شماره های 09124224786 – 02156344941 تماس حاصل نمایید.

 

نوار نقاله در کارخانه های سیمان

نوار نقاله را می توان به عنوان پیوندی بین تجهیزات سیمان برای تشکیل خط تولید سیمان دانست. از نوار نقاله ها در کارخانه های سیمان عمدتاً برای حمل و نقل طولانی و مداوم مواد فله سنگین استفاده می شود و باید بتواند ضربه سنگین آنها را بر روی تسمه تحمل کند. علاوه بر این، تسمه نقاله سیمانی باید در برابر حرارت و خوردگی بسیار مقاوم باشد.

سیمان چیست ؟ – نحوه توليد و فرآوری سيمان

یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان سازی و ساخت و ساز ،سیمان می باشد.سیمان را میتوان فراوان ترین و ضروری ترین مصالح در جهان دانست.
برای تولید سیمان ، ابتدا باید مواد اولیه مورد نیاز مهیا گردد. خاک رس و سنگ آهک از اصلی ترین متریال سیمان میباشد‌. این سنگ و خاک به صورت جداگانه از دستگاه خردکن کارخانه عبور داده می شود تا قطعات بزرگ تبدیل به موادی با اندازه کمترو کوچکتر شوند. زمانیکه ماده اولیه آماده شد، فرایند تولید سیمان طی  چند مرحله آغاز می شود.

 

مراحل تولید سیمان درکارخانه سیمان

  1. سالن مواد: این بخش در واقع قسمتی است که مواد اولیه یعنی خاک و سنگ در آن نگهداری می شود تا به اندازه مورد نیاز وارد خط تولید گردد.
  2. آسیاب مواد: مواد اولیه به نسبت مشخص وارد آسیاب میشنود و بعد از انجام فعل و انفعلات معین و از دست دادن بخشی از رطوبت خود، از آن خارج میشوند.
  3. غبارگیر: با خشک شدن مواد در آسیاب، گرد و غبار نیز از آنها جدا شده و توسط دودکش به خارج از فضای داخلی فرستاده می شود.
  4. کوره و پیش گرمکن: در پیش گرم کن خط تولید سیمان، مواد اولیه خام کلسینه و خشک و گرم می شوند.
  5. خنک کن کلینکر: کلینکری که دمای آن کاهش یافته و به حدود 100 درجه سانتی گراد رسیده است، به انبار انتقال داده می شود.
  6. خرد کن و قیف سنگ کچ: سنگ گچ هایی که خرد شده و به ابعاد کمتر درآمده اند در قیف های سنگ شکن ذخیره می شود.تا قبل از پودر شدن سیمان در آسیاب به کلینکر خروجی اضافه شوند.
  7. آسیاب سیمان: برای آسیاب سیمان، با استفاده از دو تسمه نقاله یا نوار نقاله تغذیه ، کلینکر و سنگ گچ خرد شده به آسیاب ورود پیدا می کنند. پودر حاصل از تکمیل فرآیند آسیاب، به وسیله الواتور تسمه ای-کاسه ای و الواتور زنجیری به سیلوهایی که برای ذخیره در نظر گرفته شده اند، انتقال داده می شود.
  8. سیلوهای سیمان و بارگیرخانه: برای ذخیره سیمان تولید شده در کارخانه از سیلوهای بتنی استفاده می شود. خروج محصول از کارخانه سیمان به صورت فله و یا بسته بندی شده می باشد.
تسمه نقاله سیمان

کاربرد تسمه نقاله سیمان در کارخانه سیمان

صنعت سیمان به دلیل شرایط عملیاتی بحرانی آن، به ویژه نوع و بار مواد منتقل شده و فرآیند تولید پیچیده که شامل سیستم های مختلف نوار نقاله است، یک زمینه بسیار چالش برانگیز است.

  1. اول از همه، سیستم های نقاله تمام تجهیزات خط تولید سیمان را به طور کلی، از استخراج مواد خام از معدن، پردازش خرد کردن مواد، تا حمل و نقل به کارخانه سیمان، به یکدیگر متصل می کنند. بنابراین، نوار نقاله در کارخانه های سیمان عمدتاً برای حمل و نقل طولانی و مداوم مواد فله سنگین استفاده می شود و باید بتواند ضربه سنگین آنها را بر روی تسمه تحمل کند.
  2. علاوه بر این، تسمه نقاله سیمانی باید در برابر حرارت و خوردگی بسیار مقاوم باشد. در غیر این صورت، ایجاد گرد و غبار و اثر سایشی مواد خام و دمای بالای پردازش ممکن است باعث سایش سریع سیستم ها و در نتیجه کاهش عملکرد تولید شود. البته انتخاب صحیح تمامی اجزای نوار نقاله برای تضمین وجود این ویژگی ها اساسی است.
نوار نقاله پیچی
Screw Conveyor
نوار نقاله
Belt Conveyor

انواع تسمه های مورد استفاده در صنعت سیمان چیست؟

تسمه نوار نقاله سیمان هم می تواند بصورت تخت ساده و هم بصورت آج دار و …. باشد و بسته به شرایط موجود از انواع دیگر تسمه نوار نقاله ها استفاده شود.
برخی از تسمه های اصلی مورد استفاده در این صنعت عبارتند از تسمه نقاله سطلی آسانسور، تسمه های جانبی، تسمه های مقاوم در برابر حرارت و غیره…

درباره تسمه نقاله سهند-نوار نقاله شرکت سهند بیشتر بدانید.

تسمه نقاله آسانسور سطلی / آسانسور سطل سیمانی


آسانسور سطلی در کارخانه سیمان که به آن آسانسور سطلی سیمانی نیز گفته می شود، یک تجهیزات انتقال مکانیکی است که عمدتاً برای بلند کردن عمودی موادی مانند سنگ آهک، خاک رس و غیره استفاده می شود.

انواع تسمه نقاله آسانسور سطلی:

  • آسانسور سطلی زنجیری
  • آسانسور سطل تسمه ای
آسانسورهای سطلی
Bucket Elevators

مزایای استفاده از تسمه نقاله در کارخانه سیمان

  1. مزایای ساختاری تسمه نقاله ها: ساختار فشرده ، بدون پایه، نصب و جایگذاری به طور مستقیم بر روی زمین ، قاب سبک و جدا سازی و مونتاژ بسیارراحت
  2. مزایای انتقالی تسمه نوار نقاله ها :هنگامی که ظرفیت انتقال و فاصله زیاد است، میتوان یک نوارنقاله تسمه ای یا گروهی از سیستم های انتقال سیمان را برای رفع نیازهای خطوط عملیاتی مختلف انتخاب کنید.
  3. مزایای عملیاتی نوار نقاله ها :تسمه نقاله دارای عملکرد قابل اعتماد، اتوماسیون آسان و کنترل متمرکز، به ویژه برای معادن با عملکرد بالا و کارآمد است. تسمه نقاله ها جز جدایی ناپذیر کارخانه های سیمان می باشند.

کاربرد تسمه نقاله سیمان در صنعت

نوار نقاله سیمان معمولاً برای حمل و نقل مواد اولیه مختلف، محصولات نیمه تمام و اقلام نهایی بین معدن، خرد کردن، بسته بندی، تغذیه، اندازه گیری و ذخیره سازی استفاده می شود. دارای مزایای بهره وری بالا، مسافت حمل و نقل طولانی، بارگیری و تخلیه چند نقطه، مصرف انرژی کم، ساختار ساده، کار پایدار و قابل اعتماد و عملکرد راحت است.

 

 

مطالب مرتبط :

پیمایش به بالا