کانوایر CDLR با زنجیر پیوسته

 

معرفی نوار نقاله CDLP

نوع زنجیر پیوسته CDLR معمولا برای بارهای متوسط بین 100 تا 500 پوند در نظر گرفته می شوند. غلتک ها( رولیک ) توسط یک یا دو زنجیر، که غلتک ها را از بالا و پائین درگیر َمی کنند به حرکت در می آید ظرفیت محرکه به استحکام زنجیر محدود می شود.

اغلب از زنجیر غلتکی 50# برای محرکه غلتکها استفاده می شود. زنجیر می تواند یک رشته تنها، دو رشته یا یک رشته دوبل باشد. غلتکها اغلب جدار ضخیم با قطر 1.9 اینچ می باشد.

معمولا زنجیر با استفاده از نوار راهنما مقابل چرخ زنجیر نگهداری می شود. این راهنماها یا از فولاد نورد شده سرد یا از UHMW ساخته می شوند.
واحد محرکه برای CDLR با زنجیر پیوسته، معمولا زیر کانوایر نصب می شود.
توجه شود که واحد محرکه قابلیت بر طرف کردن هر گونه لقي در زنجیر محرک را دارد. این موضوع وقتی از CDLR با زنجیر پیوسته استفاده شود مهم است ،زیرا در طول زمان زنجیر محرک افزایش طول می یابد.

محصولاتی که می توانند توسط CDLR با زنجیر پیوسته حمل شوند، مانند تمام کانوایرهای غلتکی، بر اساس فاصله غلتکها محدود می شوند.
حداقل فاصله به قطر خارجی چرخ زنجیر که به غلتکها جوشکاری می شود بستگی دارد.

 

 

CDLR غلتک به غلتک

CDLR با محرکه غلتک به غلتک متداول ترین نوع کانوایر بوده و برای حمل بارهای بسیار سنگین استفاده می شوند. این نوع از CDLRها بارهای سنگین بیش از lb 200 را حمل می کنند.
مانند تمام کانوایرهای غلتکی، محصولاتی که می تواند روی CDLR با محرکه غلتک به غلتک حمل شود توسط فاصله غلتکها محدود می شوند. حداقل فاصله توسط قطر خارجی چرخ زنجیر که به غلتکهای به قطر 9/16 2 تا 1/2 2 اینچ جوش می شود، تعیین میگرد .

فاصله مرکزی غلتکها بر حسب اندازه چرخ زنجیر است. هر سازنده ای استاندارد خود را دارد اما این استانداردها تقریبا مشترک هستند.

زنجیرهای غلتکی 80# یا بزرگ تر برای بارهای سنگین تر استفاده می شوند ، معمولا وقتی زنجیر بزرگتر استفاده شود قطر غلتک تا 1/2 3 اینچ یا بیشتر افزایش می یابد.

 

 

انواع محرکه های زنجیری

روشهایی برای نزدیک کردن بیشتر غلتکها وجود دارد. شکل ۱ برخی از انواع طرحهای متداول را نشان میدهد.

.شکل ۱_a یک طرح با دو مجموعه محرکه را نشان میدهد. این دو مجموعه غلتکها را به صورت یک در میان به حرکت وا می دارد.
شكل b_1 غلتکهای به حرکت در آمده توسط چرخ زنجیر متصل به شفت غلتک را نمایش میدهد. در این طرح به جای شفت ثابت، بیرینگهایی در انتهای غلتک دارند. بیرینگها روی چهارچوب بوده و غلتک و شفت هر دو بر روی آن می چرخند.

برای حداقل کردن فاصله مراکز غلتکها، برخی سازندگان، CDLRهایی با محرکه غلتکها به صورت یک در میان همانند شکلc_1 ارائه می دهند.
غلتکهای غیر متحرک، غلتکهای ثقلی ثابت می باشند. به کار گیری این طرح شدیدا منع می شود زیرا وجود غلتک متحرک در کنار یک غلتک آزاد بدون محرکه برای پرسنل نزدیک آن مخاطره آمیز است.

 

 

روش های نصب سیستم محرکه

کانوایر CDLR با محرکه غلتک به غلتک به سه طریق به حرکت در می آید.

عمومی ترین روش، نصب واحد محرکه در بالا همانند شکلa_2 است.
شكل b_2 محرکه آویزان در زیر را نشان میدهد که نیاز دارد کانوایر در ارتفاع بالاتری از کف قرار بگیرد. مهم است که به خاطر بسپارید فضای کافی برای برداشت حفاظ زنجیر وجود داشته باشد. این موضوع معمولا به 12 اینچ یا بیشتر زیر حفاظ نیاز دارد.

*هر دو روش نصب محرکه در بالا و اویزان باید روشی برای تنظیم مناسب کشش زنجیر محرک داشته باشند.

روش سوم محرکه نصب شده روی شفت است، شكل c_2 نشان میدهد که در این روش، موتور محرکه روی بیرینگهایی که روی چهارچوب نصب می شوند، قرار می گیرند. اگر چه هزینه محرکه نصب شده روی شفت بیشتر است، راحت ترین روش از نظر تعمیر و نگهداری است.

میزان توان محرکه یک CDLR، هم به میزان باری که باید حرکت کند و هم به طول کانوایر وابسته است. در محرکه ای زنجیری، به خاطر زنجیر، تلفات ظرفیت وجود دارد.بنابراین هر حلقه زنجیر قدرت انتقالی به غلتک بعدی را نسبت به توان دریافتی از واحد محرکه کاهش می دهد. به این علت است که واحد محرکه معمولا در وسط کانوایر نصب می شوند.

 تسمه نوار نقاله

(conveyor belt) تسمه نوار نقاله در واقع وسیله یا جزء حمل‌کنندهٔ یک سامانه انتقال مواد تسمه ای می‌باشد (که اغلب این سامانه به صورت خلاصه تسمه یا نوار نقاله نامیده می‌شود). 

تسمه نقاله pvc

یکی از بزرگ ترین و بیشترین استفاده را تسمه نقاله pvc  دارد. استفاده از مواد پی وی سی در تسمه به دلیل فواید و فرم گیری بسیار زیاد و قیمت ارزان تر از دیگر تسمه نقاله ها جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده است.

 تسمه الواتور برزنتی

یکی از کارآمد ترین و پرمصرف ترین تسمه ها، تسمه برزنتی می باشند که به دلیل -استحکام – قدرت و مقاوم بودنشان در برابر کشش از انها جهت انتقال مواد به صورت عمودی در الواتور های سطلی مورد استفاده قرار می گیرند.

تسمه نقاله دست دوم

یکی از مصارف عمده مواد لاستیکی تسمه های لاستیکی میباشند. تسمه نسبت به دیگر اجزای نوار نقاله از قیمت بیشتری برخوردار است و باید برای بازدهی بیشتر هنگام انتخاب توجه کرد.و یا میتوان از تسمه نوار نقاله دست دوم استفاده کرد.

پیمایش به بالا