نوارنقاله لوله ای/کاربرد و مشخصات تسمه نقاله لوله ای

نوارنقاله های لوله ای

تسمه نوارنقاله های لوله ای

 

نوار نقاله لوله ای

امروزه این نوع از نوارها رایج ترین نوع از نوار نقاله های محصور به حساب می آیند. نوار نقاله لوله ای نخستین بار در سال 1964 در کشور ژاپن توسط شخصی به نام هاشیموتو ابداع شد. اولین نوع با مقیاس واقعی در سال 1970 ساخته شد، اما خیلی موفقیت آمیز نبود. تا اینکه نخستین نوار نقاله لوله ای در سال1979 در این کشور شروع به کار کرد. در دهه 80 ژاپنی ها تعداد زیادی از این نوارها را در آفریقای جنوبی عمدتا در مسیرهای خیلی پیچیده با قوسهای افقی و قائم نصب کردند.

 

 

کاربرد نوار نقاله های لوله ای

امروزه نقاله های گرد لوله ای برای حمل بیشتر مواد از نرمه تا قطعات 400mm قابل استفاده هستند. قطر لوله ها از 100 تا 700mm متغیر است. حداکثر طول آنها 500m و حداکثر ظرفیت آنها h٪ 300 است.  سازندگان مختلفی در آلمان، سوئیس، اتریش، ایتالیا و … این نوارها را با اسامی تجاری مختلف تولید می کنند.

این نوع نوار نقاله ها عمدتا در  صنایع زیر مورد استفاده قرار می گیرند.

  •  صنایع شیمیایی
  • صنعت کودشیمیایی
  •  صنعت کاغذ
  •  صنعت معدن ( معادن روباز و زیرزمینی )
  •  صنایع غذایی و … 

درباره تسمه نقاله در معدن / نوار نقاله معدن بیشتر بدانید.

مشخصات انواع نوار نقاله های لوله ای

نوار در طبلک های سر، محرکه و خمش به صورت تخت است. در ایستگاه تغذیه نوار توسط رولیکهای مخصوص به صورت لوله ای در می آید به نحوی که لبه های نوار همپوشانی پیدا می کنند. رولیک های شش تایی نوار را در طول مسیر به صورت بسته نگه می دارند و قبل از تخلیه مواد باز می شوند. در بازگشت نوار مجددا بسته شده به شکل لوله ای در می آید. ابزارهایی برای چرخاندن نوار تعبیه شده و به این ترتیب حمل مواد توسط نوار بازگشت را ممکن می سازند.

بارگیری میانی در هر نقطه از مسیر با باز و بسته کردن نوار در هر نقطه امکان پذیر است. این نوارها در انواع مختلف الیافی تسمه نقاله نخی یا سیم فولادی یا تسمه نقاله استیل کورد با مقاومت250 تا200n/mm ساخته می شوند.

کششهای نوار و توان تأسیسات همانند نوار نقاله های معمولی محاسبه می شود. مزیت اصلی نقاله های لوله ای توانایی ایجاد قوس های افقی و عمودی در یک فضای کوچک است. قوس های افقی تا شعاع 90 درجه امکان پذیر است. مزیت دیگر آنها امکان حمل مواد در شیب های27درجه است.

پیمایش به بالا