مزایای اقتصادی تسمه نقاله

مزایای اقتصادی تسمه نقاله ها-هزینه حمل با تسمه نقاله

یکی از اولین سوالاتی که در مورد کاربرد و  مزایای اقتصادی تسمه نقاله ها بوجود می آید این است که آیا روش عمل با آن در مقایسه با سایر طرق حمل و نقل اقتصادی ترین و قابل اعتماد ترین طریق است یا خیر؟

 

روش مناسب برای جواب دادن به این سوال عبارت از تخمین هزینه حمل مواد با هر کدام از طرق مورد نظر است .

مثلا یک تسمه نقاله برای حمل بتن به محل پروژه باید با یک کامیون مقایسه شود. هزینه کل خالص سیستم تسمه نقاله شامل هزینه خرید و نصب دستگاه ، هزینه ایجاد راه برای نصب دستگاه و سرویس نگهدارنده آن، هزینه نگهداری، هزینه تعمیرات، هزینه تعویض قطعات، سوخت و یا انرژی الکتریکی و دستمزد کارگر منهای قیمت آن پس از اتمام کار است.

مقدار بهره سرمایه باضافه مالیات و بیمه اگر داده شده است نیز باید در هزینه فوق در نظر گرفته شود.

به همین ترتیب اگر هزینه ای برای اخذ اجازه حق عبور سیستم تسمه نقاله پرداخت شده است نیز باید در نظر گرفته شود. قدار هزینه برای حمل و نقل واحد مواد بر حسب تن و با متر مکعب را می توان با تقسیم هزینه کل خالص سیستم به مقدار موادی که حمل شده است بدست آورد.

 

 

مزایای اقتصادی حمل و جابجایی مواد با نقاله ها


مقدار هزینه حمل و نقل مواد به وسیله کامیون شامل هزینه ساختمان و نگهداری راه موقتی که برای این کار ساخته می شود، به اضافه هزینه مالیاتی کامیون خواهد بود.

مقدار هزینه حمل و نقل واحد مواد را می توان با تقسیم هزینه کل خالص به مقدار موادی که حمل شده است بدست آورد.

در ساختمان سد  Bull Shoals  بیش از 4.320.000 تن مصالح سنگی (شن و ماسه) روی تسمه نقاله با هزینه ای برابر با 2/24 ریال به ازاء هر تن -کیلومتر حمل شد.

گزارش شده است که در این کار پیمانکار 44.800.000 ریال در مورد خرید و نصب سیستم تسمه نقاله در مقایسه با حمل با کامیون و راه موقت و حوادث معمول در کامیون استفاده نمود.

علاوه بر آن برآورد شده بود که30.000.000ریال هم به خاطر هزینه کارگران در مقایسه با کامیون پس انداز شده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا