انواع سنگ شکن

 انواع سنگ شکن

 

 انواع تسمه نقاله و رولیک و انواع بست تسمه نقاله و پیچ و مهره های دستگاههای سنگ شکن

 


 

انواع دستگاه های سنگ شکن

 

سنگ شکن ها گاهی اوقات بر طبق مرحله ای از خردایش که از آنها استفاده میشود ، طبقه بندی می شوند . مانند اولیه . ثانویه . ثالثیه و… سنگ شکن اولیه سنگ را مستقیما از حفاری و بعد از انفجار دریافت کرده و اولین کاهش سایز سنگ را انجام می دهد . گروهی ازآنها که شامل سنگ شکن های فکی و ژیراتوری هستند .که عمدتا در مدار باز از آنها استفاده می شوند . خروجی سنگ شکن اولیه تغذیه سنگ شکن ثانویه شده که دراین مرحله خردایش بیشتر صورت می گیرد .

سنگ شکن های ثانویه شامل : سنگ شکن های مخروطی .غلتکی و ضربه ای بوده که ابعاد ذرات خوراک این نوع سنگ شکن ها معمولا کمتراز ۱۵ سانتیمتر است  . و کار این مرحله از سنگ شکنی به دلیل کنار گذاشتن مواد مزاحم مانند فلزات به تله افتاده . چوب و نرمه راحت تر می باشد . بعضی از سنگ ها ممکن است برای رسیدن به سایز مورد نظر از بیش از چهار سنگ شکن عبور کند .

 


 

سنگ شکنی مدار باز و بسته 

 

سنگ شکنی مدار باز:

سنگ شکنی مدار باز معمولا در مرحله سنگ شکنی متوسط  .محصول سنگ شکن ثانویه باشد استفاده می شود.

 

سنگ شکن مدار بسته:

اگر محصول سنگ شکنی ثانویه باشد. از مدار بسته استفاده می شود .کار در مدار بسته انعطاف بیشتری به کارخانه سنگ شکنی می دهد .وقتی که سنگ شکنی مدار بسته انتخاب می شود . آزادی بیشتری برای مقابله با تغییرات احتمالی شرایط کار وجود دارد .

 


 

انواع سنگ شکن بر حسب نوع عملکرد 

 

سنگ شکن ها دارای انواع گوناگون می باشند که با توجه به جهت گیری آنها به انواع مختلف تقسیم می شوند . که عبارتند از :

۱_سنگ شکن های فکی .

۲_سنگ شکن های ژیراتوری .

۳_سنگ شکن های مخروطی .

۴_ سنگ شکن های ضربه ای (کوبیت) .

۵_سنگ شکن های استوانه ای(غلتکی) .

۶_سنگ شکن های چکشی .

۷_ماسه سازها

۸_ماسه شوی .

 

 

 

۱_سنگ شکن فکی

از این دستگاه جهت خرد کردن کانی های درشت و بزرگ (بالاتر از ۲۰ سانتیمتر) به سایز های کوچکتر استفاده می شود .و انواع مختلفی دارد .سنگ شکن فکی از یک فک ثابت و یک فک متحرک تشکیل شده است .حرکت فک متحرک از طریق یک شافت خارج از مرکز که توسط تسمه و پولی به موتور متصل است  تامین می شود . با حرکت فک مواد تحت تاثیر نیروی فشاری (و گاه ضربه ای یا برشی ) قرار می گیرند و خرد میشوند .

 

فاصله بین دو فک در قسمت فوقانی را دهانه  و فاصله بین دو فک در قسمت تحتانی دستگاه را گلوگاه می نامند . سنگ شکن های فکی استفاده عمومی در صنایع دارند .و بدلیل طرح ساده بعنوان سنگ شکن مقدماتی عمل  میکند . این نوع سنگ شکن برای کاهش اندازه سنگ های ترکیبی بسیار سخت و فرساینده از قبیل سنگ آهن  کوارتزیت و کلوخه های بزرگ کلینکر به کار می رود .وغالبا برای کاهش بیشتر اندازه مواد از سنگ شکن  های ثانویه استفاده می شود .

 

 

۲_سنگ شکن های ژیواتوری

سنگ شکن چرخشی معمولا از دو مخروط ناقص تشکیل شده است .که مخروط خارجی بدنه ثابت و مخروط میانی هسته مرکزی این سنگ شکن را تشکیل میدهند . و در اصل در هر حالت مشابه سنگ شکن فکی عمل می کند . هسته مرکزی حرکت چرخشی دارد . و در هر لحظه در یک طرف بین هسته مرکزی و بدنه عمل خردایش انجام می گیرد . و در همان لحظه و درطرف دیگر بین هسته و بدنه فاصله قابل توجهی وجود دارد . و مواد به تدریج وارد این قسمت می شوند .

 

 

۳_سنگ شکن مخروطی

از جمله انواع سنگ شکن های چرخشی است ولی از جهاتی با آن متفاوت است . که ازجمله می توان به سرعت بیشتر و افزایش بسیار زیاد زاویه هسته مخروطی . و به موازات آن انحنا داخلی بدنه اشاره کرد .  در سنگ شکن های مخروطی .مانند فکی مواد از دهانه گشاد ورودی به یک دهانه پایینی کوچک می رسند . دهانه خروجی مواد با بالا و پایین آوردن شافت قابل تنظیم می باشد . این عمل در زمانی صورت می گیرد که بدلیل سایش بین توپی و قیف دهانه خروجی از اندازه مناسب بازتر شود . و یا نیاز به تغییر اندازه سنگ خرد شدهخروجی باشد . در این سیستم با ریز و درشت شدن مواد اختلالی در کار بوجود نمی آید . ولی این نوع سیستم بهرطوبت حساس بوده و در اثر آن به حالت خفگی می افتد .

 

۴_ سنگ شکن های ضربه ای (کوبیت)

سنگ شکن ضربه ای از یک روتور که دارای تعدادی پره است و با سرعت زیاد دوران می کند . تشکیل شده است . عملکرد ایں نوع به این صورت است که ابتدا سنگها از دهانه ورودی وارد شده و روی چکشهای چرخان می افتند . و کمی خورد شده و به اطاقک خرد کننده برگشت داده میشوند . و دوباره بر روی چکشها می افتند . واین عمل آنقدر تکرار می شود . که سگها به اندازه کافی کوچک شده و از دهانه خروجی خروجی شوند . نقشپره ها پرتاب قطعات بار ورودی به طرف جدار داخلی سنگ شکن است . بر روی جدار داخلی دستگاه نیزتعدادیس سپر که از جنس فولاد منگنز دار میباشد نصب شده است . ایں سپرها نقش مانع را ایفا می کند و قطعات بار ورودی در اثر برخورد با آنها خرد می شوند .

 

۵- سنگ شکن های استوانه ای (غلتکی)

به وسیله یک یا چند استوانه سنگین با سطح صاف یا آجدار صورت میگیرد . حرکت استوانه های روبرو در خلاف جهت یکدیگر و سرعت چرخشی آنها مساوی و یا نزدیک به هم است . فاصله بین دو استوانه ها قابل تنظیم است . اساس کار این سنگ شکن ها بر مبنای اصطکاک بیں سنگ و استوانه ها استوار است . با توجه به این که این سنگ شکن ها از نظر تعداد غلتک متنوع هستند .

 

۶- سنگ شکن های چکشی

استفاده این دستگاه بیشتر جهت خرد کردن کانی هایی با ابعاد متوسط (۰ تا ۲۰۰ میلیمتر ) و در انواع بزرگتر تا۴۰۰ میلیمتر به ابعاد کوچکتر .جهت مصارف گوناگون مانند شن و ماسه .شن بتن سازی . موزاییک آسفالت وامثال آن است . پروسه خردایش در یک سنگ شکن چکشی .به سبب چرخش و دوران چکشهای مابین روتور وکوبیدن بر روی سندان انجام می شود .

 

۷- ماسه سازها

از انواع سنگ شکن هایی هستند که جهت دانه بندی و فراوری در معادن شن و ماسه مورد استفاده قرار میگیرند . و معمولا جهت خرد کردن کانی هایی با ابعاد متوسط (۳۰ تا ۵۰ میلیمتر) استفاده میشوند .

 

٨- ماسه شوی

برای شست و شوی خاک ماسه .  برای استفاده در بتن و ملات و اندود کاری از دستگاه ماسه شوی استفاده میشود .  این دستگاه معمولا با برق یا الکتروموتور کار می کند . برخی انواع آنها در ظرفیتهای ۱۰۰، ۶۰ ، ۴۵ تا  ۱۲۰ تن در ساعت ماسه را شستشو می دهند . انواع غبر متداول دیگری از سنگ شکن ها نیز وجود دارند . هر کدام از سنگ شکن های فوق، بستگی به مورد  استفاده از آنها، دارای انواع متنوعی میباشند .

 

 


 

سنگ شکن های متحرک

بسیاری انواع دستگاه سنگ شکن و سرند متحرک در صنایع ساختمانی استفاده میشوند .اغلب زمانی که معدن سنگ مناسب .نزدیک پروژه ای که نیاز به مصالح سنگی دارد وجود داشته باشد . برپایی یک کارخانه سنگ  فکی متحرک و تولید مصالح سنگی به جای خرید آن از منابع تجاری با صرفه تر خواهد بود . با این حال در  شهرها، کارخانه های تولید مصالح سنگی بزرگتر .منبع اصلی مصالح سنگی برای فعالیتهای ساختمانی به شمار می روند .

 

 


 

مزایای سنگ شکن متحرک

عبارتند از:

– حذف هزینه های فوق العاده خرید ماشین آلات حمل . – جایگزین شدن تسمه نقاله با هزینه ای بسیار کمتر . کاهش فوق العاده هزینه های سوخت، تعمیرات و نگهداری  – کاهش هزینه های نیروی انسانی و …

 


صنایع کوبن پیچ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا