کرپی

درجه آلیاژ کرپی ها


درجه بندی آلیاژ کرپی


 

درجه آلیاژ کرپی ها : بولت دو سر رزوه با همان کرپی ها یکی از قطعات پرمصرفی هستند که برای اتصال 2یا چند قطعه به یکدیگر از آنها استفاده میشود کرپی ها ازلحاظ کارایی و ظاهری انواع مختلفی دارند که هرکدا برای شرایط خاص خود طراحی و ساخته میشوند

مانند کرپی الواتور که برای اتصال قاشقک های الواتور به ازنجیر الواتور از آنها استفاده میشود ویا کرپی یوبولت که برای اتصال قطعات گرد یا لوله مورد استفاده قرار میگیرد وکرپی های ایرانت(ال)کرپی زد -کرپی آنتنی(کرپی تخت)کرپی عصایی و … که هریک برای اتصال انواع دیگر قطعات از آنها استفاده میشود.

کرپی ها هم مانند دیگر قطعات فلزی بر اساس استحکام کششی درجه بندی میشوند.

 


معرفی و درجه بندی و درجه آلیاژ کرپی ها


درجه بندی و استحکام کرپی ها با اعداد به صورت زیر میباشند:

همیشه عدد قبل از اعشار معرف یک درصد حداقل استحکام کششی بر حسب مگاپاسکال و عدد بعد از اعشار معرف 10برابر نسبت حداقل استحکام تسلیم به حداقل استحکام کششی میباشد .

برای مثال:در کلاس کرپی های 4.6( 400*0.01=4)عدد اول معرف یک صدم استحکام کششی برحسب مگاپاسکال و عدد بعد از اعشار معرف ده برابر نسبت استحکام تسلیم به حداقل استحکام کششی میباشد یعنی استحکام کششی ضربدر عدد بعداز اعشار تقسیم بر 10برابر استحکام با استحکام تسلیم:

=10/6*400 = 240

استحکام تسلیم همواره بر حسب درصدی از استحکام کششی بیان میشود.به علارت دیگر با ضرب اعداد قبل و بعد از اعشار درهم ونیز در عدد 10 استحکام تسلیم به دست می ایند. به عنوان مثال:استحکام تسلیم کرپی با گرید 8.8برابر است با640 مگاپاسال.

 گریدو استحکام تمامی کرپی ها باید بر روی کرپی و مهره و واشر های انها درج شود. مانند:

(درجه آلیاژ کرپی ها)

(5.8) (5.6) (4.8) (4.6 )(3.6) (6.8) (8.8) (9.8 )(10.9 )(12.9)

 

 

 


کوبن پیچ  09124224786

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا