اجزای تسمه نقاله

واژه تجارتی “تسمه تخت” یا تسمه نوار نقاله مترادف است با عمل انتقال مواد.

کاربرد این تسمه نقاله ها از انتقال بسته های مواد غذایی در کنار صندوق دریافت وجه فروشگاهها تا تسمه نقاله های چند کیلومتری برای انتقال زغال سنگ و سنگ معدن از معادن تا مرکز نمایش آنها متغیر است.تسمه های تخت ممکن است در انتقال نیرو نیز استفاده شوند. هرچند که برای کاربردهای کوچک تسمه های تخت میتوانند از ساختار ساده تری نسبت به تایر برخوردار باشند، ولی در کاربردهای بزرگتر هر قسمت از آنها می تواند بسیار پیچیده تر باشد. همانند تایرها، سمه های تخت نیز در ساختار خود از آمیزه های لاستیکی به همراه منسوجات و (یا) فلز (معمولا سیم فولادی) استفاده میکنند.

 

اجزای مهم تسمه نقاله

یک تسمه تخت  (تسمه نقاله) شامل اجزای زیر می باشد: روپوش، شکند، منجید تقویت کننده و پوشش غشایی است. منجيد عضو تحمل کننده بار تسمه است و معمولا از لایه های پارچه بافته شده یا لایه منفردی از کابل فولادی ساخته می شود.به عنوان یک اصل کلی، پارچه های بافته شده در غلتک زن با یک آميزه لاستیکی از طریق روش راندود کردن» و (یا) 《غشا پوششی》 پوششداده می شوند. برای بهبود بخشیدن به مقاومت ضربه ای و دگرچسبی تسمه از شکند بین منجید و روپوش سطحی آن استفاده میگردد

روپوش تسمه نقاله: آمیزه رو پوش لاستیکی می تواند از کائوچوهای NR, SBR , NBR , CR  و (یا) EPDM   در تسمه نوار نقاله ها ساخته شود.

این آمیزه باید نسبت به سایش، ترک زایی، قلوه سنگ شدن و اکسایش مقاومت داشته باشد و در ضمن خاصیت کشانش نیز در تسمه نقاله ها داشته باشد. طرف «چرخ فلک» تسمه غالبا با طرف فوقانی آن اختلاف دارد و معمولا نازکتر از روپوش طرف فوقانی که موسوم به «سمت حامل» تسمه است ساخته می شود.
شکند تسمه نقاله : در جهت بهبود چسبندگی بین منجید تسمه نقاله  و روپوش فوقانی آن، ساختار پارچه شکندها معمولا یا از نوع تور انگلیسی یا از نوع نخهای بافته شده است.
پوشش غشایی تسمه نقاله : پوشش غشایی یا غشاپوششی برای افزایش دگرچسبی و نگهداری لایه های تحمل کننده بار کنار یکدیگر استفاده میشود. این پوشش از اصطکاک و به هم مالیده شدن الیاف و بریده شدن آنها توسط یکدیگر در تسمه نقاله ها جلوگیری میکند. خواصی از قبیل چسب خوب، به صورت لایه درآمدن، گرمااندوزی کم و مقاومت در برابر تخریب گرمایی برای آن ضروری اند.
دستگاهها و ماشین آلات: غلتک زنی اصلی ترین ماشینی است که در ساخت تسمه های تخت ( تسمه نوار نقاله )به کار می رود. پرس تخت و پرس چرخشی دو نمونه از دستگاههایی هستند که مخصوصا برای پخت تسمه نقاله های تخت طراحی شد.

 

مطالب مرتبط

 


صنایع کوین پیچ   09124224786

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا